Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:418 (2025-2026)
Innlevert: 10.11.2025
Sendt: 10.11.2025
Besvart: 17.11.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Vil fiskeri- og havministeren inkludere lusepåvirkning på sjøørret som indikator når produksjonsområdene skal fargelegges for 2026 og 2027? 

Begrunnelse

Trafikklyssystemet ble innført i 2017 for å regulere veksten i norsk lakseoppdrett blant annet gjennom produksjonsområdeforskriften. Kysten ble delt inn i 13 produksjonsområder. Annethvert år får hvert område fargen grønn, gul eller rød, som bestemmer om produksjonen i området kan øke, må forbli uendret eller minke. Fargen skal bestemmes basert på hvordan lakselus påvirker ville laksefisker i området. Snart skal Nærings- og fiskeridepartementet fargelegge områdene for 2026 og 2027.

Hittil har alle fargeleggingene basert seg på hvordan lakselus påvirker villaks, til tross for at også sjøørret og sjørøye er ville laksefisker og blir negativt påvirket av lakselus. Det har lenge vært et mål å innføre flere indikatorer for å forbedre Trafikklyssystemet. Næringskomiteen innstilte for eksempel til Stortinget i perioden 2017-2018 at "Stortinget ber regjeringen sammen med næringen videreutvikle og forbedre trafikklyssystemet med flere miljøindikatorer".

I forbindelse med behandlingen om grunnrenteskatt på havbruk i 2023 vedtok Stortinget følgende (Vedtak nr. 716-1, 31. mai 2023): «Stortinget ber regjeringen sørge for at miljøindikatorer for trafikklyssystemet er på plass fra auksjonsrunden i 2024. Det skal utredes og vurderes indikatorer, som blant annet påvirkning på sjøørret, utslipp og dødelighet.» Nærings- og fiskeridepartementet beskriver at vedtaket anses som fulgt opp i sitt forslag til statsbudsjett for 2026 (side 61). Departementet viser til behandlingen av havbruksmeldingen, og skriver at "det er naturlig å vurdere eventuelle nye miljøindikatorer i forbindelse med utredning av ulike modeller for fremtidig regulering av havbruksnæringen, og hensynet bak vedtak nr. 716-1 av 31. mai 2023 bør derfor følges opp i den sammenheng."

Norsk institutt for naturforskning (NINA) har utredet sjøørretindikator for implementerting i Trafikklyssystemet. Endelig rapport forventes levert i løpet av november, så alt ligger til rette for at sjøørreten kan inkluderes som indikator for fargeleggingen av 2026 og 2027.

Stortinget vedtok i behandlingen av havbruksmeldingen et miljømål om en dødelighet på mindre enn 10% på populasjoner av vill laksefisk grunnet lakselus alene. Næringen må stimuleres til å nå dette målet, også før den nye modellen er på plass. 

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: I trafikklyssystemet fargelegges produksjonsområdene annethvert år basert på påvirkningen av vill laksefisk i de to foregående årene. Ekspertenes vurderinger av påvirkningen på villaks i produksjonsområdene (indikator for villaks) for 2025 forventes levert til departementet ganske snart. Nærings- og fiskeridepartementet vil deretter begynne arbeidet med fargeleggingen av produksjonsområdene basert på vurderingene for 2024 og 2025. Som tidligere år vil all tilgjengelig relevant kunnskap bli tatt med i departementets fargelegging, også kunnskap om sjøørretens tilstand. Per i dag har vi ikke en operativ indikator for sjøørret som kan brukes i den kommende fargeleggingen i 2026.

Norsk institutt for naturforskning (NINA) har utredet en modell for lakseluspåvirkning av sjøørret og beregnet påvirkningen for 2021 og 2024 etter denne modellen. Departementet har bestilt en modellberegning for 2025 som skal være klar sammen med årets ekspertvurdering av lakseluspåvirkningen på villaks. Slik denne modellen foreligger nå, er den ikke en fullverdig indikator, men tilsvarer de modellene som inngår som elementer i indikatoren for lakseluspåvirkning på villaks. Departementet har til vurdering hvordan modellen til NINA kan danne grunnlag for en fremtidig indikator for sjøørret som er sammenliknbar med indikatoren som finnes for villaks.

En fullverdig indikator kan tidligst inntas i vurderingene av lakseluspåvirkning i produksjonsområdene i 2026. Dersom vi har slike vurderinger for 2026 og 2027, vil det tidligst være mulig å inkludere sjøørret som indikator i fargeleggingen som gjøres i 2028.