Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:380 (2025-2026)
Innlevert: 06.11.2025
Sendt: 07.11.2025
Besvart: 14.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Kan den eksisterende Askøypakken revideres slik at alle prosjektene kan realiseres, eller må det legges fram en ny pakke for Stortinget?

Begrunnelse

Stortinget sluttet seg til Askøypakken gjennom Prop. 197 S (2012–2013) Delvis bompengefinansiering av Askøypakken i Hordaland, jf. Innst. 40 S (2013–2014). Pakken omfatter 10 prosjekt og tiltak i fylkesvegnettet, i tillegg til ei ramme til kollektivtiltak. Bompengeinnkrevingen startet opp høsten 2014, og skulle pågå til 2028.
Etter hvert som de første prosjektene ble realisert og prosjektering pågikk for den videre porteføljen, ble det tydelig at det ikke lot seg gjøre å finansiere alle tiltakene innenfor den opprinnelige økonomiske rammen. Dermed ble det satt i gang et arbeid med å få revidert pakken slik at vi kunne få på plass alle prosjekter som ønsket. Det ble vedtatt i Prop. 101S da med ytterligere 5 års innkrevingstid, samt en ekstra bomstasjon. Senere er bompengerabatten for elbiler satt til til 30% i tråd med nasjonale føringer. Kostnadsøkning, samt høy elbilandel gjør at det nå ikke er mulig å fullfinansiere alle prosjektene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Retningslinjene for bompengepakker åpner i utgangspunktet ikke for å legge frem reviderte pakker for Stortinget utelukkende for å dekke inn kostnadsøkninger og/eller inntektssvikt. Slike pakker skal styres innenfor den økonomiske rammen som er fastsatt i bompengeproposisjonen, og manglende finansiering skal håndteres gjennom kutt i prosjekter.
Askøypakken ble første gang vedtatt av Stortinget gjennom Prop. 197 S (2012–2013) Delvis bompengefinansiering av Askøypakken i Hordaland, jf. Innst. 40 S (2023–2014). I 2022 ble det lagt frem et revidert finansieringsopplegg for Stortinget for å øke finansieringsgrunnlaget og gjennomføre fem gjenstående prosjekter, jf. Prop. 101 S (2021–2022) Revidert finansieringsopplegg for Askøypakken i Vestland og Innst. 282 S (2021–2022). Dette innebar etablering av en ny bomstasjon og forlengelse av innkrevingstiden til utgangen av 2033. Det ble samtidig presisert at pakken heretter skal porteføljestyres, og at revisjonen var et unntak fordi lokale vedtak var fattet før nye retningslinjer for bompengepakker trådte i kraft.
Dersom lokale myndigheter f.eks. ønsker å gjøre vesentlige endringer i bompengepakkens portefølje, vil dette kreve nytt fremlegg for behandling i Stortinget. Dette vil da bli vurdert som en ny bompengepakke.