Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:339 (2025-2026)
Innlevert: 03.11.2025
Sendt: 04.11.2025
Besvart: 10.11.2025 av forsvarsminister Tore Onshuus Sandvik

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er forsvarsministeren bekvem med at SPK overprøver beslutninger hos NAV, og på den måten gjør livet ekstra vanskelig for veteraner som fra før av har en stor og tung bør å bære på?

Begrunnelse

Jeg får stadig henvendelser fra veteraner som har tjenestegjort på vegne av Norge i internasjonale operasjoner om at SPK overprøver beslutninger tatt hos NAV. Typisk har NAV godkjent en skade som yrkesskade etter folketrygdlovens kapittel 13, men SPK velger å se bort fra dette og i stedet begrunner de et avslag på egne vurderinger.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Jeg vil benytte anledningen til å berømme veteranene våre og bemerke at de har gjort en heltemodig innsats. Å bli sendt ut til belastede krigs- og kriseområder innebærer ofte en betydelig risiko for liv og helse. Ivaretakelse og oppfølging av veteraner er derfor et samfunnsansvar regjeringen er meget opptatt av.

Arbeids- og inkluderingsministeren viser til at Arbeids- og velferdsetaten (NAV) og Statens pensjonskasse (SPK) er to ulike forvaltningsorganer, som behandler saker om veteraner etter ulike regelverk. NAV tar blant annet stilling til om det foreligger en yrkesskade som gir yrkesskadefordeler etter folketrygdloven kapittel 13. SPK behandler blant annet krav om erstatning eller kompensasjon etter tjenestegjøring i internasjonale operasjoner etter forsvarsloven § 55 og forskrift om særskilt kompensasjonsordning for psykiske belastningsskader som følge av deltakelse i internasjonale operasjoner. Arbeids- og inkluderingsministeren bekrefter overfor meg at det tale om to ulike rettighetsspor. Det ene sporet er spørsmålet om trygdeytelser, et regelverk Arbeids- og inkluderingsdepartementet har ansvaret for. Det andre er spørsmålet om erstatning eller kompensasjon for skade oppstått under tjeneste i internasjonale operasjoner, et regelverk Forsvarsdepartementet har ansvaret for.

Det er ikke slik at SPK overprøver NAVs vedtak etter folketrygdloven. SPK foretar selvstendige vurderinger etter de særskilte erstatningsreglene for veteraner i tråd med mandatet de er gitt, og er derfor ikke bundet av de vurderinger NAV har gjort etter folketrygdloven. Regelverkene er dessuten ikke parallelle.

Det er viktig for meg at det fattes gode og materielt riktige beslutninger i veteransakene.
Veteranenes prosessuelle rettssikkerhet ivaretas blant annet gjennom en to-instans behandling. Klagesaker fra SPK sendes til Klagenemnda for krav om kompensasjon og billighetserstatning for psykiske belastningsskader som følge av deltakelse i internasjonale operasjoner, hvor veteranen kan få prøvd hele saken på nytt. Statens sivilrettsforvaltning er sekretariat for Klagenemnda. Veteranene er gitt ekstra prosessuelt vern gjennom muligheten til å møte Klagenemnda før saken behandles. De prosessuelle rettighetene sikres ellers gjennom forvaltningslovens regler. Videre gjelder det en sikringsregel som skal bidra til å sikre materielt riktige beslutninger. Dersom en sakkyndig har konkludert med at skaden skyldes tjenesten, men SPK eller Klagenemnda likevel vurderer at vilkåret om årsakssammenheng ikke er oppfylt, må det innhentes en tilleggserklæring fra den sakkyndige og eventuelt en ny erklæring fra en annen sakkyndig.

Stortinget har bedt regjeringen om å utrede og legge frem forslag til en egen veteranlov. Dette gir oss en mulighet til å gå gjennom og vurdere de ulike ordningene som veteranene er omfattet av. Et mandat er under utarbeidelse i Forsvarsdepartementet. Målet er at utvalget kan starte opp sin utredning på nyåret 2026. En veteranlov vil kunne bidra til å tydeliggjøre myndighetenes ansvar overfor veteranene. Jeg ser derfor frem til utredningen.