Skriftlig spørsmål fra Remi Sølvberg (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:336 (2025-2026)
Innlevert: 03.11.2025
Sendt: 03.11.2025
Besvart: 07.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Remi Sølvberg (R)

Spørsmål

Remi Sølvberg (R): Er samfunnsoppdraget for jernbanen ivaretatt når det foreslås reduksjon i togavganger fra små togstasjoner, og har krav åpenhet, medvirkning og vurdering av klimakonsekvenser blitt oppfylt?

Begrunnelse

Reduksjon i togavganger kan svekke jernbanens rolle som et tilgjengelig og klimavennlig transporttilbud. Manglende åpenhet og medvirkning i prosessen reiser spørsmål om demokratisk forankring og ivaretakelse av brukernes behov. Et redusert tilbud kan føre til økt bilbruk og dermed høyere utslipp, i strid med nasjonale klima- og transportmål. Det er derfor nødvendig å avklare om beslutningen er i tråd med jernbanens samfunnsoppdrag og overordnede politiske mål.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har som infrastrukturforvalter og iht. regelverket ansvaret for å tildele infrastrukturkapasitet på det norske jernbanenettet. Dette betyr at Bane NOR har ansvar for å lage realistiske ruteplaner slik at togene klarer å holde ruta og de reisende kan stole på toget. De siste års ruteplaner har blitt stadig mindre realistiske fordi det kjøres langt flere tog på en svært presset infrastruktur og flere reisende gir lengre stopp på mange stasjoner.

Bane NOR gjør endringene i ruteplanen for å bedre punktligheten og gjøre togtilbudet bedre for svært mange reisende i Oslo-området. Reisende fra stasjonene som får færre avganger vil dessverre få et redusert tilbud, men det vil fortsatt være stopp i rushtid. Bane NOR opplyser at endringene er vurdert til å gi færre forsinkede tog og en vesentlig bedring i punktligheten. I tillegg forventer Bane NOR at følgeforsinkelser på alle tilgrensende region-, fjern- og godstog reduseres tilsvarende.

I trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og togselskapene er det krav om involvering av fylkeskommunen dersom togselskapet planlegger endringer i rutetilbudet, og eventuelle endringer togselskapet foreslår skal godkjennes av Jernbanedirektoratet. Endringene i stoppmønster som trer i kraft fra 14. desember i år er imidlertid initiert og besluttet av Bane NOR som følge av manglende infrastrukturkapasitet for å oppnå realistisk ruteplan.

For at de reisende og næringslivet skal velge toget, er det viktig at de kan stole på at det kommer og går til avtalt tid. I Norge har vi et mål om at ni av ti tog skal være i rute. Dette klarer vi dessverre ikke i dag, og det er derfor viktig at vi jobber målrettet i hele jernbanesektoren for å øke punktligheten slik at folk og næringsliv kan stole på og velger toget. Jernbanedirektoratet har dialog med fylkeskommunen og orienterte fylkeskommunene så snart Bane NORs beslutning om rutetildeling ble fattet.