Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:284 (2025-2026)
Innlevert: 29.10.2025
Sendt: 30.10.2025
Besvart: 06.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Når vil statsråden avklare å åpne for at Oslo og Akershus kan innføre dobbel bomtakst for nye fossilbiler?

Begrunnelse

Regjeringen foreslår i forslaget til statsbudsjett at mva-fritaket for elbiler fases ut raskt, i løpet av 2026 og 2027. Venstre er bekymret for at dette vil gjøre at det tar lengre tid å skifte ut den fossile bilparken, og er opptatt av at det trengs flere virkemidler for å lykkes med å fase inn elbiler.
I den reviderte Oslopakke 3-avtalen, som ble vedtatt i juni 2024, er følgende vedtatt: «Dobbel takst for nye fossile personbiler innføres i løpet av 2026, forutsatt at Stortinget har åpnet for et slikt virkemiddel.»
På spørsmål fra representanten Kari Elisabeth Kaski svarte statsråden i juni 2024 at han vil vurdere hvordan henvendelsen fra byrådet i Oslo skal følges opp. Jeg ber derfor statsråden redegjøre for hvilke vurderinger som gjøres om dette, sett i lys av forslaget til statsbudsjett.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er i dag ikke åpnet for å innføre dobbel bompengetakst for nye fossilbiler. Innføring av differensierte bompengetakster, basert på kjøretøyets registreringsdato, vil innebære en endring i hvordan dagens takst- og rabattsystem er lagt opp. Det vil også innebære innføring av et nytt prinsipp, der det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom forurensning og takst. En slik endring i hvordan takst- og rabattsystemet er utformet, vil kreve en grundig utredning før tiltaket eventuelt kan innføres. Det må blant annet utredes konsekvensene for utskifting av bilparken på nasjonalt nivå. Det må også vurderes om et slikt forslag vil være i samsvar med internasjonalt regelverk (Eurovignette-direktivet).
Etter en helhetlig vurdering har jeg kommet til at det på nåværende tidspunkt ikke er aktuelt å gå videre med et utredningsarbeid for å se nærmere på muligheten for dobbel bomtakst for nye fossilbiler. Det finnes allerede mange og gode virkemidler innenfor eksisterende  
regelverk for et fleksibelt takstsystem, og disse bør utnyttes i større grad før nye prinsipper for takstfastsetting eventuelt vurderes.