Skriftlig spørsmål fra Line Marlene Haugen (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:216 (2025-2026)
Innlevert: 23.10.2025
Sendt: 24.10.2025
Besvart: 29.10.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Line Marlene Haugen (FrP)

Spørsmål

Line Marlene Haugen (FrP): Hvordan vurderer kunnskapsministeren at skolene i praksis skal håndtere situasjoner der en lærer må følge en elev ut av klasserommet etter fysisk inngripen, gitt at mange lærere står alene med store elevgrupper, og hvordan har regjeringen tenkt å sikre at både den urolige eleven og de øvrige elevene får et forsvarlig og tilrettelagt opplæringstilbud i slike situasjoner?

Begrunnelse

Stortinget har nylig vedtatt endringer i opplæringsloven og privatskoleloven som utvider læreres adgang til fysisk inngripen, blant annet når en elev vesentlig forstyrrer opplæringen til andre. Intensjonen bak lovendringen er god – å gi lærere tydeligere handlingsrom til å sikre ro og trygghet i klasserommet. Men lovendringen reiser også en rekke praktiske og prinsipielle spørsmål som regjeringen foreløpig ikke har besvart.
I mange norske klasserom står én lærer alene med 20–30 elever. Dersom læreren må gripe inn fysisk og følge en elev ut, står læreren overfor et reelt dilemma: Skal læreren forlate klassen og etterlate 20–30 elever uten tilsyn, eller la den urolige eleven bli igjen uten oppfølging? I proposisjonen finner man ingen vurdering av hvordan slike situasjoner skal håndteres i praksis, eller hvordan skolene skal organiseres for å sikre trygghet og forsvarlighet for alle involverte.
Lovendringen forutsetter at det finnes ressurser og personell tilgjengelig for å håndtere elever som blir fulgt ut av klasserommet. Mange skoler har imidlertid ikke miljøarbeidere, sosiallærere eller annet støttepersonell som kan ta imot og følge opp disse elevene. Samtidig forventes det at læreren ivaretar undervisningen for resten av klassen, inkludert elever med særskilte behov og individuelle opplæringsplaner.
Regjeringen har heller ikke redegjort for hvordan denne lovendringen skal sees i sammenheng med skolens allerede store rekrutteringsutfordringer. Mange lærere opplever arbeidshverdagen som stadig mer krevende, og flere vurderer å forlate yrket. Da er det avgjørende at nye lovendringer ikke øker presset uten at det følger med tydelige retningslinjer, ressurser og støtte.
Fremskrittspartiets utdanningsfraksjon mener det er behov for en helhetlig strategi for elever med alvorlige atferdsutfordringer – ikke bare en utvidelse av lærernes handlingsrom. Regjeringen bør derfor redegjøre for hvordan skolene faktisk skal kunne oppfylle sitt lovpålagte mandat overfor alle elever, når de samtidig skal håndtere stadig mer krevende situasjoner med begrensede ressurser.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: De nye reglene som trådte i kraft dette skoleåret gir ansatte i skolen en mulighet, på visse vilkår, til å gripe inn fysisk for å avverge at elever krenker andre psykisk eller vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever. Å gripe inn fysisk skal være siste utvei. Jeg vil understreke at lovendringen innebærer en utvidelse av i hvilke tilfeller ansatte har mulighet til å bruke fysisk makt. Denne utvidelsen pålegger ikke ansatte nye plikter til å gripe inn.

Hvordan, og hva slags inngrep som kan benyttes, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, blant annet ut fra vilkårene om nødvendighet og forholdsmessighet. I noen tilfeller kan det være et alternativ å ta eleven ut av klasserommet. Hvordan eleven skal følges opp i slike situasjoner må avgjøres konkret. Det er opp til læreren og eventuelt annet personell å avgjøre hvordan man skal ivareta både eleven som blir tatt ut av klassen og resten av klassen. Denne vurderingen gjøres lokalt. Jeg har forståelse for at slike situasjoner kan være krevende.

Det er viktig at skolene gjør det de kan for å forebygge at slike situasjoner oppstår. En del av forebyggingen vil være å sørge for at undervisningen er tilpasset elevene. I opplæringsloven § 11 1 står det at skolen har en plikt til å tilpasse opplæringen. Skolen skal utforme og legge til rette slik at alle elevene får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen.

Skoleeier skal sørge for nødvendig kompetanse i skolen til å kunne følge kravene som står i loven. Skoleeier avgjør selv hvordan de vil følge opp plikten, og hvilke prioriteringer som skal gjøres om hvem som skal få kompetanseutvikling i hva. Her vil ulike kommuner og skoler kunne ha ulike behov.

Regjeringen bruker i 2025 nærmere 2,9 milliarder kroner på kompetansetiltak rettet mot lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Gjennom tilskuddordning for lokal kompetanseutvikling er det tilrettelagt for at kommuner kan iverksette nødvendige kompetansetiltak basert på lokale behov.

Regjeringen har også varslet at det vil bli utarbeidet veiledning til reglene om fysisk inngripen, og det ligger nå blant annet informasjonsvideoer på udir.no om fysisk inngripen.

Det finnes flere ulike nasjonale kompetansetiltak som skal gi barnehager, skoler og eiere støtte til å bygge trygge og gode miljø og til å forebygge, avdekke og håndtere krenkelser. Utdanningsdirektoratet har i 2025 videreutviklet, samordnet og målrettet de digitale støtteressursene og forskning på feltet, blant annet for å støtte de ansatte i skolene med å håndtere saker hvor elever ikke har det trygt og godt på skolen.