Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:196 (2025-2026)
Innlevert: 22.10.2025
Sendt: 22.10.2025
Besvart: 28.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hvilke konsekvenser mener statsråden det har for næringslivet, innbyggerne i Nord-Norge, Tollvesenet og beredskaps-samarbeidet mellom Norge og Sverige når Ofotbanen mellom Narvik og Kiruna er ute av drift flere dager i strekk, og hva konkret har statsråden foretatt seg for å forhindre slike hendelser i fremtiden og dermed styrke beredskapen?

Begrunnelse

Tidligere i høst ble en sporveksel ødelagt på Ofotbanen og toglinjen ble stengt i flere dager. Begrunnelsen Bane Nor ga for den lange nedetiden var at reservedelen måtte bestilles fra Sverige. – Det finnes mange typer sporveksler, men noen er mer kritiske enn andre. Vi forstår at man ikke kan ha alt på lager, men denne burde man hatt, sier Henning Aandal, direktør i togselskapet Onrail, til Teknisk Ukeblad, 08.10.25 Ofotbanen har stor betydning for transport av forsvarsmateriell, mellom Sverige og Norge i en krisesituasjon, og Narvik havn er et strategisk knutepunkt for Nato.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er uheldig når banestrekninger blir stengt som følge av hendelser. Ofotbanen er en viktig strekning for norsk og svensk næringsliv. Stengning her påvirker folk og næringsliv i Nord-Norge negativt, samtidig som aktører i øvrige deler av landet og i Sverige også rammes. Jeg forstår det slik at aktørene samarbeider godt og har utvist fleksiblititet med å få alternative løsninger på plass, eksempelvis fastsatte Tolletaten en midlertidig forskrift som åpnet for passering av vogntog over Bjørnfjell utenfor åpningstiden. Slik jeg forstår det fungerer også beredskapssamarbeidet mellom myndighetene godt, og dette gjør oss bedre rustet til å håndtere uønskede hendelser.

Regjeringen er opptatt av å ta vare på eksisterende infrastruktur og har prioritert drift, vedlikehold og fornying høyt både i Nasjonal transportplan 2025-2036 og i vårt forslag til statsbudsjett for 2026. Vi er opptatt av at Bane NOR som infrastruktureier skal få gode rammer for å gjøre riktige prioriteringer slik at banestrekningene holdes i stand og for å sørge for rask gjenoppretting av infrastrukturen når slike hendelser inntreffer. Å sørge for midler til ivaretakelse av infrastrukturen er et sentralt grep fra regjeringen for å sikre god beredskap.