Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:186 (2025-2026)
Innlevert: 20.10.2025
Sendt: 21.10.2025
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 27.10.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Konkret, hvordan mener statsråden at endringer og innstramminger i registerplikten for offentlig støtte, høring sendt ut av NFD 13 juni 2025 letter byråkratiet for kommuner og fylkeskommuner i tråd med ambisjonen lansert av statsråden 9,mai 2025?

Begrunnelse

Regjeringen satte i mai ned en kommisjon, også omtalt som kommunekommisjonen, som skal se foreslå endringer i statens styring av kommunesektoren som legger til rette for god ressursbruk, fleksibel bruk av personell og effektiv oppgaveløsning i kommunesektoren, og at man reduserer det statlige styringstrykket. Nærings- og fiskeridepartementet sendte i juni 2025 ut et forslag til endringer og innstramminger i registerplikten for offentlig støtte. KS, NHO og Norsk industri skriver i sine høringssvar at de mener endringene regjeringen foreslår vil føre til mer byråkrati, at det innføres parallelt med pågående prosesser som omhandler samme tema og at det fra EUs side forventes betydelige byråkratiske lettelser som vil også kunne gjøre dette arbeidet overflødig.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: I Innst. 119 S (2021–2022) kap. 900 post 27 tilrådet Stortingets finanskomité å bevilge midler til et nytt støtteregister, og dette ble vedtatt 24. januar 2022 av Stortinget. Bevilgningen ble begrunnet i at åpenhet om offentlig støtte til næringslivet bidrar til god etterlevelse av regelverk og til å avdekke misbruk av fellesskapets midler. Erfaringer under koronapandemien viste også at det var vanskelig å ha den oversikten over tildelinger av offentlig støtte som er nødvendig for kontrollformål. Brønnøysundregistrene fikk i oppdrag å modernisere og utvikle et nytt støtteregister. I tillegg gjorde EU i 2023 endringer i registreringsplikten for offentlig støtte, ved å senke terskelen for registreringspliktig støtte og innføre en plikt til å registrere såkalt bagatellmessig støtte. Disse reglene er tatt inn i EØS-avtalen og norsk rett.

På denne bakgrunn sendte Nærings- og fiskeridepartementet et forslag til endrede regler om registrering av offentlig støtte på offentlig høring i vår. I høringsnotatet ble det foreslått å innføre registreringsplikt for alle former for offentlig støtte til næringslivet. Departementet ba særlig om innspill knyttet til de administrative byrdene ved forslagene.

Ifølge EFTAs overvåkningsorgan (ESA) sin oversikt over offentlig støtte i EFTA-statene, ble det i 2023 tildelt 60,5 milliarder kroner i offentlig støtte til næringslivet i Norge. Kun en liten andel av støttetildelingene registreres i Støtteregisteret. Forslaget om endrede regler om registrering av offentlig støtte har til formål å gi økt åpenhet om tildeling av støtte. For eksempel vil pressen få enklere tilgang til informasjon om støttetildelinger. Et bedre register kan også gi bedre mulighet for kontroll med offentlige midler, blant annet for å forhindre at kriminelle aktører misbruker støtteordninger i sin virksomhet. I tillegg kan et bedre register øke mulighetene til å evaluere om støtteordninger virker etter hensikten.

Nærings- og fiskeridepartementet mottok 48 svar i høringen av forslagene til endringer i registreringsplikten. Det er ennå ikke besluttet hvordan høringen vil bli fulgt opp. Jeg har merket meg innspillene om økte administrative byrder som har kommet i høringen. Det har også i etterkant av høringen vært gjennomført møter med flere av høringsinstansene, blant annet KS og NHO. Jeg er opptatt av å lytte til høringsinstansene og finne gode løsninger i saken.