Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:176 (2025-2026)
Innlevert: 17.10.2025
Sendt: 20.10.2025
Besvart: 27.10.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Etter at de nye avtalene for pasientreiser trådte i kraft 1. oktober, er det fortsatt flere drosjesentraler i Finnmark som ikke har avtale med Helse Nord. Dette kan medføre at pasientene selv må legge ut flere tusen kroner for transport til nødvendig sykehusbehandling.
Er statsråden bekvem med at pasienter i Finnmark må legge ut over 10 tusen kroner for transport til nødvendig sykehusbehandling, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at Helse Nord for på plass avtaler i alle kommuner i Finnmark slik at pasienter slipper slike store utlegg?

Begrunnelse

Fra 1. oktober trådte nye drosjeavtaler i Finnmark i kraft. Helse Nord opplyser at det er avtaler på plass i de fleste kommunene, men pasienter i Sør-Varanger, Porsanger, Vardø og Hasvik står uten fast løsning. Dette kan medføre at pasientene selv må legge ut flere tusen kroner for transport til nødvendig sykehusbehandling.
Det har vært to drosjeløyver i Vardø. Den ene ønsker ikke å fortsette drifta, mens den andre legger ned som følge av at vedkommende ikke vil klare å drive alene. Årsaken til dette er at Helse Nord og Pasientreiser krever at pasienttransport skal foregå med elbil. For drosjenæringen i distriktene er Pasientreise-transportene grunnlaget for å drift. Med få ladestasjoner og store avstander, frykter mange at elbilkravet kan sette pasienter i fare, særlig vinterstid. Drosjeeierne i Vardø har hybridbiler, men det er ikke godt nok.
En drosjesjåfør som ønsker å være anonym, som uttaler seg til Ifinnmark 11.10.2015 (https://www.ifinnmark.no/drosjeavtalene-som-strandet-ikke-anbudskonkurranse-men-sosial-dumping/s/5-81-2322840) mener det Helse Nord omtaler som anbud, vil kan beskrives som sosial dumping:

«Dette er ikke en anbudsrunde. Helse Nord har gitt en pris, så må man kjøre for den prisen. Og man må også kjøre med elbiler. Prisen drosjesjåføren må kjøre for fra 1. oktober, er også nedjustert i forhold til tidligere runder med pasienttransport.»

Dette har medført at andre taxiselskap ikke har inngått avtale med Helse Nord.
I IFinnmark den 17.10.2025 kan vi lese om pasient velger å avbestille sykehustime for hun ikke har råd til å legge ut for Pasientreiser (https://www.ifinnmark.no/lilli-anns-reisebyrde-avbestilte-sykehustimen-for-har-ikke-rad-til-a-legge-ut-for-pasientreiser-to-ganger/s/5-81-2330113).
Turen fra Nordvågen i Nordkapp kommune til Hammerfest sykehus kostet 5.477 kroner, og tilbaketuren 6.273 kroner, og ble gjennomført før. Pasienten måtte avbestille den andre sykehustimen for hun hadde ikke råd til å legge ut et slikt beløp to ganger samme uke. Hadde hun dratt på begge timene, ville hun i teorien måtte ha lagt ut svimlende 23.500 kroner for nødvendig helsehjelp. Hendelsen fant sted i perioden før ny avtale mellom Helse Nord og Nordkapp Taxisentral trådte i kraft.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse- og omsorgsdepartementet har henvendt seg til Helse Nord RHF for å få redegjort for status og deres vurderinger av spørsmålet fra stortingsrepresentanten. De opplyser at helseforetakenes utgangspunkt for deres arbeid med pasientreiser, er at pasientenes rettigheter følger av pasient- og brukerrettighetsloven og pasientreiseforskriften. Hovedregelen er at pasienten selv er ansvarlig for å komme seg til og fra behandling, og at helseforetakene er ansvarlig for å yte reisestøtte til pasientens utgifter for reise til og fra behandling.

Deler av befolkningen, særlig i Nord-Norge, er bosatt i områder med lang avstand til sykehus eller behandler, og hvor reiseutgifter for pasientene potensielt kan bli betydelige. Helseforetakene har derfor etablert tilbud til pasientene som trenger det mest, slik at de slipper å organisere reisene selv, og unngår store personlige utgifter som først refunderes i ettertid.

En forutsetning for ordningen med drosjetransport, er at det i kommunene finnes leverandører som ønsker å ha en slik avtale med helseforetaket, og at partene blir enige om en avtale. I tilfeller hvor det ikke lykkes å få avtaler med drosjenæringen får pasientene sin rettighet oppfylt ved å sende reiseregning, og helseforetakene søker å finne alternative løsninger for pasientene så langt det lar seg gjøre. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid hos Pasientreiser HF for håndtering av refusjonssøknader for saker fra Finnmark er per i dag 12 dager. Pasientreiser HF prioriterer saker som gjelder drosjeutlegg fra kommuner uten drosjeavtale. Helse Nord RHF opplyser at det i noen kommuner i Finnmark ikke har lyktes dem å komme frem til enighet om nye avtaler. Dette er ikke en ønsket situasjon, og de er tydelig på at de deler bekymringen for at pasienter kan vurdere å utsette helsehjelp av på grunn av dette.

Helse Nord RHF opplyser at de arbeider med andre løsninger for å unngå store utlegg for pasientene. Finnmarkssykehuset HF benytter tilgjengelig kapasitet fra de områdene hvor det er inngått avtaler, og de bruker sine egne syketransportbiler så langt det rekker, for å skaffe transport til de pasientene som trenger det mest. Finnmarkssykehuset HF jobber også med alternative løsninger for å kunne tilby transport til pasientene som har rett til tilrettelagt transport. Helse Nord RHF ønsker likevel å presisere at akutte helsebehov alltid sikres transport til sykehus ved hjelp av ambulansetjenestene.

Stortingsrepresentanten har i sin bekymring for pasientreisetilbudet trukket frem både at det er satt et pristak, og at det er satt miljøkrav i anbudskonkurransene. Helse Nord RHF har avholdt leverandørkonferanser i Alta, Tromsø, Svolvær og Mosjøen hvor innretningen på anbudskonkurransene ble presentert og hvor det ble bedt om innspill fra leverandørene. Det er ikke mottatt innspill i den forbindelse.

Helse Nord RHF ønsker å bidra aktivt til å oppnå regjeringens mål om utslippsfri transport og en klimanøytral helsesektor innen 2045. De følger nasjonale miljømål og omsetter dem til konkrete tiltak – blant annet gjennom krav til nullutslippskjøretøy i avtalene for pasientreiser med drosje for 1-3 passasjerer i hele regionen. Basert på vurderinger av utfordringsbildet, spesielt det at lademulighetene enkelte steder er begrensede, så er det gitt åpning for dispensasjon fra kravet. Det er ingen kommuner i Finnmark hvor miljøkriteriene er eneste årsak til at Helse Nord RHF ikke har kommet til enighet om avtale.

Dispensasjon fra elbilkravet for deler av bilparken er gitt for samtlige rammeavtaler som er inngått i Finnmark, unntatt Alta, hvor det ikke er kommet anmodning om dispensasjon. Omfanget er tilpasset forutsetningene i det enkelte området, og nullutslippsmateriell skal prioriteres i daglig drift.

For å harmonisere prisnivået i regionen, ble det for anbudene i 2025 satt en felles makspris per kilometer for alle avtaleområdene. Pristaket er basert på markedspris for privatkunder etter maksimalprisforskriften, dvs. hva prisen ville blitt hvis pasienten som privatperson måtte betalt for tilsvarende tur. Prisene i de nye avtalene kan avvike fra tidligere avtaler, ettersom marked og rammevilkår endres over tid. For enkelte leverandører representerer pristaket en reduksjon sammenliknet med nåværende avtale. I de aller fleste områder er det oppnådd enighet om prisnivået, og i flere områder er tilbudet lavere enn pristaket.

Helse Nord RHF legger til grunn at leverandørene selv vurderer om de ønsker å levere tilbud og inngå kontrakt på de vilkårene som er fastsatt. I forrige avtaleperiode slo prisjusteringsklausulen veldig gunstig ut for transportørene. De har derfor hatt en mye høyere inntektsvekst på disse oppdragene enn den tilsvarende økning i satsene i maksimalprisforskriften som regulerer prisene i drosjemarkedet for øvrig.

Det er ingen automatikk i at prisnivået i forutgående avtale er styrende for prisnivået i en kommende avtale. For å harmonisere prisbildet ble det satt et tak basert på et prinsipp om at det ikke bør være en merkostnad ved at sykehusene får regningen direkte, sammenlignet med om pasienten legger ut og krever refusjon i etterkant.

Helse Nord RHF er fornøyd med å ha fått avtale med Nordkapp taxisentral ni dager etter utløp av forrige avtale. De er også fornøyd med at midlertidig løsning for Vardø er kommet på plass nå nylig. Det er lyst ut en ny anbudskonkurranse for Vardø, Hasvik og flere områder i Sør-Varanger med tilbudsfrist 10. november i år, og det vil komme nye konkurranser for Kirkenes og Lakselv. Målsettingen er å ha drosjeavtaler som dekker alle kommuner, med sammenlignbare betingelser i hele regionen, og hvor prisnivået ikke er høyere enn i privatmarkedet.

Helt avslutningsvis så vil jeg vise til at stortingsrepresentanten refererer til en artikkel i IFinnmark 11.oktober i år, hvor begrepet «sosial dumping» er brukt. Helse Nord RHF opplyser at de kjøper transporttjenester fra selvstendige næringsdrivende, eller selskaper, som har fullt ansvar for egne ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Kravene til lønns- og arbeidsvilkår følger av både lovverket og kontraktene, og Helse Nord RHF stiller de samme krav som gjelder for andre offentlige oppdragsgivere. Helse Nord RHF sitt mål er å legge til rette for bærekraftige avtaler som gir pasientene trygg transport, samtidig som de ivaretar forsvarlig bruk av offentlige midler.