Skriftlig spørsmål fra Marius Langballe Dalin (MDG) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:149 (2025-2026)
Innlevert: 17.10.2025
Sendt: 17.10.2025
Besvart: 30.10.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Marius Langballe Dalin (MDG)

Spørsmål

Marius Langballe Dalin (MDG): Statsråden er sitert i et intervju med VG der statsråden hevder at regjeringen har kuttet kostnader i arbeidet med Hammersborgtunnelen og Ring 1, samlet opp til en milliard med andre kostnadskutt for regjeringskvartalet.
Kan statsråden konkretisere akkurat hvor mye, hva og hvordan regjeringen har spart inn penger i arbeidet med ny Ring 1 og ny Hammersborgtunnel?

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Jeg viser til omtale i Prop. 1 S (2022–2023) for Kommunal- og distriktsdepartementet og Prop. 118 S (2022–2023).
Regjeringen er opptatt av å finne de mest kostnadseffektive og sikre løsningene for arbeidet knyttet til nytt regjeringskvartal, inkludert ny Ring 1 og ny Hammersborgtunnel. Jeg forstår representantens spørsmål til kun å dreie seg om Ring 1 og Hammersborgtunnel.
Teknisk plan for arbeidene med ny Ring 1 og ny Hammersborgtunnel forelå i 2017. Etter dette har Statsbygg og Statens vegvesen sett på ulike alternativer for prosjektet for å finne en optimal kombinasjon av vegteknisk løsning, sikkerhet og kostnader. På bakgrunn av anbefalinger fra Statsbygg og Statens vegvesen besluttet regjeringen en alternativ løsning for prosjektet med optimalisering av veilinjer og optimalisering av konstruksjonsprinsipper. Detaljerte beskrivelser av tiltakene er sikkerhetsgradert informasjon.
Forslag til kostnadsramme for det nedskalerte alternativet ble på bakgrunn av ekstern kvalitetssikring fremmet i Prop. 118 S (2022–2023). Kostnadsrammen ble satt til 3 325 mill. kroner (prisnivå per 1. juli 2023). Analysen til ekstern kvalitetssikrer viste da at kostnadsrammen for det nedskalerte alternativet var vesentlig lavere (rundt 720 mill. 2022-kroner) enn for den regulerte løsningen fra 2017.