Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:3021 (2024-2025)
Innlevert: 27.08.2025
Sendt: 27.08.2025
Besvart: 04.09.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): Vil import av førproduksjonsbiler som ikke skal registreres som kjøretøy og utelukkende benyttes til opplæringsformål utløse engangsavgift og merverdiavgift for importør om de gis som gave til en videregående skole?

Begrunnelse

Jeg er gjort kjent med at en bilimportør vurderer å donere noen førproduksjonsbiler fra bilproduksjon til videregående skoler i Norge, til bruk i mekanikerundervisning. Bilene befinner seg i et EU-land, og er ikke godkjent for salg, verken som kjøretøy eller deler. Ved manglende donasjon til opplæringsformål i Norge vil bilene bli kondemnert. Samtidig har importør fått beskjed av Tolletaten om at det må betales avgifter av varen uten at man tar hensyn til at bilene er såkalte førproduksjonsbiler. De avgiftsmessige konsekvensene av saken kan medføre at bilimportører avstår fra å bidra med donasjon av relevant og oppdatert opplæringsmateriell i form av førproduksjonsbiler til bilfag og opplæringskontor i Norge.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Alle varer som innføres til Norge må deklareres og tollbehandles. I den forbindelse må importøren oppgi verdien på varen (tollverdi). Tollverdien benyttes som grunnlag for å beregne toll, merverdiavgift, og andre verdibaserte avgifter som påløper ved innførsel. Tollverdien benyttes også i kontrolløyemed og til statistikkformål, herunder føringen av handelsstatistikken. Tollverdi må oppgis uavhengig av om det påløper toll eller avgifter.
Tollverdien skal som hovedregel tilsvare transaksjonsverdien, altså prisen som faktisk er betalt eller skal betales for varen ved salg for eksport til Norge. Kostnader for frakt og forsikring fram til grensen legges til dersom dette ikke er inkludert. Dersom transaksjonsverdi ikke kan brukes, er det oppstilt alternative beregningsmåter. Poenget med de alternative fastsettelsesmetodene er å komme frem til prisen den aktuelle varen ville hatt ved et salg for eksport mellom to uavhengige parter. For varer uten økonomisk verdi vil tollverdien begrenses til frakt- og eventuelt forsikringskostnadene.
Importøren har vært i dialog med tolletaten om fastsettelsen av tollverdien. Etter det jeg forstår har etaten vist til at tollverdien må fastsettes i tråd med gjeldende regelverk, og kan ikke settes til null under henvisning til at dette er en gave.
Etter det jeg har fått opplyst er de aktuelle bilene elektriske. Elektriske personbiler er fritatt for merverdiavgift for prisen opp til 500 000 kroner. Dersom tollverdien er lavere enn dette vil det ikke påløpe merverdiavgift ved innførsel. Reglene om beregningen av merverdiavgiften hører for øvrig under skatteetaten.
For avgiftspliktige virksomheter har innførselsmerverdiavgiften liten betydning siden denne kan fradragsføres på linje med annen inngående merverdiavgift.
Foruten omsetning, skal avgiftspliktige virksomheter beregne merverdiavgift når varer tas ut av virksomheten til privat bruk eller til formål som ikke gir fradragsrett. Dette er nødvendig for å fange opp forbruk av varer og tjenester som tas ut av virksomheten uten at det kreves vederlag. Dette må med for at merverdiavgiften skal fungere som en generell avgift på forbruk av varer og tjenester. Uttaksreglene gjelder også for varer som gis bort. Det siste er blant annet viktig for å unngå svart omsetning, typisk ved at varer som omsettes uten merverdiavgift oppgis å være gitt i gave. Ved donasjon av varer må den avgiftspliktige beregne merverdiavgiften på bakgrunn av hva som antas å være den alminnelige omsetningsverdien.
Elektriske personbiler er som nevnt fritatt for merverdiavgift for prisen opp til 500 000 kroner. Dersom omsetningsverdien er lavere enn dette vil det ikke påløpe merverdiavgift ved uttak. Fritaket forutsetter at kjøretøyet kan registreres som personkjøretøy, men det er ikke noe krav at kjøretøyet faktisk registreres i kjøretøyregisteret.
Etter det jeg forstår doneres bilene under den forutsetning at de ikke skal registreres eller benyttes i Norge, og at de heller ikke kan selges som deler. Jeg kan ikke utale meg om hvilken verdi de aktuelle kjøretøyene kan ha, men antar at denne neppe overstiger 500 000 kroner.
Engangsavgiften oppstår ved første gangs registrering av motorvogner i kjøretøyregisteret. Dersom kjøretøyet ikke registreres, vil det heller ikke påløpe engangsavgift.