Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2605 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 30.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Kan statsråden garantere at krav om masteroppgave beholdes for grunnskolelærerutdanningene?

Begrunnelse

Lærer- og lektorutdanningene er igjen i støpeskjeen, og Regjeringen har igangsatt arbeid med å utvikle en ny felles rammeplan for alle de ulike, ordinære lærerutdanningene. Samtidig har statsrådene gitt signaler om at masteroppgaven kan bli fjernet i grunnskolelærerutdanningene, og at dagens grunnskolelærerutdanninger er for akademiske.

Sigrun Aasland (A)

Svar

Sigrun Aasland: Som representanten viser til, pågår det nå en prosess for å utvikle en felles rammeplan for de ordinære lærerutdanningene. Det ligger som et premiss for dette arbeidet at dagens lærerutdanninger skal fortsette å være på samme nivå som i dag. Vi legger opp til å sende forslag til ny rammeplan på høring vinteren 2026.

Grunnskolelærerutdanningene er integrerte mastergradsutdanninger og krav til selvstendig arbeid reguleres i Mastergradsforskriftens § 6. I forskriften fremgår det også at oppgaven på en mastergrad etter § 4 (integrert master) skal ha et minimumsomfang på 20 studiepoeng. Den 21. mars i år sendte departementet forslag til endringer i forskrift til universitets- og høyskoleloven på høring. I høringen foreslår vi å videreføre kravet til masteroppgave og masteroppgavens omfang. Departementet vurderer nå de innspillene som er kommet inn med sikte på ikrafttredelse 1. august.

I brev til utdanningsinstitusjonene 1. april har jeg invitert til å tenke nytt om hvordan lærerutdanningene i enda større grad kan imøtekomme innspill fra evalueringen av grunnskolelærerutdanningene. I evalueringen etterlyste mange økt innslag av praksis, mer kunnskap om skole-hjem samarbeid og en mangfoldig elevpopulasjon i lærerutdanningene. Jeg har tillit til at lærestedene selv er best plassert til å videreutvikle utdanningene i lys av dette og er åpen for å vurdere også forslag som innebærer en mindre omfattende masteroppgave. Jeg vil også understreke at det er ingen motsetning mellom forskningsbasert og praksisnær utdanning. Jeg synes heller ikke at garantier som potensielt begrenser faglig utvikling og den akademiske friheten til våre akademiske institusjoner er en god tilnærming.