Svar
Lene Vågslid: I løpet av første tertial 2025 var det totalt 1 075 barn og unge i institusjonstiltak i det statlige barnevernet, det vil si i Bufetats egne institusjoner eller i plasser anskaffet av Bufetat fra private leverandører. I tillegg var 73 barn plassert gjennom Barne- og familieetaten i Oslo. Ved utgangen av første tertial var det 894 barn i institusjon i statlig barnevern. Det er en økning fra 867 barn ved utgangen av 2024. Det foreligger ikke tilsvarende tall for Oslo.
Bufetat har plikt til å bistå de kommunale barnevernstjenestene når barn må flytte ut av hjemmet, jf. barnevernsloven § 16-3 andre ledd («bistandsplikten»). Formålet med bistandsplikten er å sørge for at barn som har behov for tiltak utenfor hjemmet får et egnet sted å bo. Plikten innebærer at Bufetat skal finne frem til en egnet institusjonsplass til det enkelte barnet når kommunen ber om dette. Bufetat kan ikke avslå kommunens forespørsel, verken av økonomiske eller faglige grunner. Bistandsplikten gjelder både ved planlagte og akutte plasseringer.
Ivaretakelse av bistandsplikten innebærer at Bufetat til enhver tid må ha et tilgjengelig og differensiert tiltaksapparat, slik at de kan gi et tilbud raskt. Etaten har ikke anledning til å etablere køer, ventelister eller liknende. Det er derfor i prinsippet ikke barn som venter på institusjonsplass.
Fra slutten av 2022 har det imidlertid vært en økning i etterspørselen etter institusjonstiltak, særlig til barna med de største behovene. Dette har utfordret kapasiteten i Bufetats tilbud, og bidro til en bekymring for etatens ivaretakelse av bistandsplikten. Samtidig manglet det et tilstrekkelig grunnlag for en helhetlig vurdering av situasjonen. Departementet ga derfor Bufdir i oppdrag å få på plass et system for regelmessig rapportering fra Bufetats regioner om ivaretakelsen av bistandsplikten. Rapporteringen består av tilfeller der Bufetats regioner selv vurderer at de ikke har levert rett tiltak til rett tid på institusjonsområdet. Rapporteringen har oversikt over avvik fra og med januar 2023.
I 2024 var det totalt 188 tilfeller der Bufetats regioner selv rapporterte avvik fra ivaretakelse av bistandsplikten for institusjonstiltak. I 2023 var det totalt 141 slike tilfeller. Per april 2025 var det 26 avvik, noe som kan indikere en bedring av situasjonen. Kartlegginger direktoratet har gjort, indikerer også at bistandspliktbruddene skjer i kortere perioder enn tidligere og at alvorlighetsgraden i sakene har gått noe ned.
Det foreligger ikke tall for avvik per fylke eller for de enkelte kommunene. Rapporteringen er per region i Bufetat, og er som følger:
- Region Sør: 16 avvik i 2023 og 66 i 2024. Hittil i år (per april) har regionen rapportert om 3 tilfeller.
- Region Øst: 56 avvik i 2023 og 40 i 2024. Hittil i år (per april) har regionen rapportert om 3 tilfeller.
- Region Vest: 34 avvik i 2023 og 41 i 2024. Hittil i år (per april) har regionen rapportert om 10 tilfeller.
- Region Midt-Norge: 31 avvik i 2023 og 40 i 2024. Hittil i år (per april) har regionen rapportert om 10 tilfeller.
- Region Nord har ingen rapporterte avvik i 2023, 2024 eller hittil i år (per april).
Bufdir rapporterte for 2024 at der Bufetat selv vurderer at de ikke har levert tiltak innen rimelig tid, så er mer enn halvparten av ungdommene hjemmeboende på henvendelsestidspunktet. Det er også en relativt stor andel som bor i barnevernsinstitusjon og blir ivaretatt av Bufetat når kommunen ber om et annet tiltak til barnet. En del blir også ivaretatt av andre offentlige institusjoner
Bufdir rapporterer videre at når Bufetat ikke leverer et forsvarlig tilbud til rett tid, tilbyr regionen som regel andre tiltak i mellomtiden, som alternativer til det tiltaket kommunen har bedt om. De viktigste kompenserende tiltakene som regionene tilbyr er:
• Familieråd, for å finne et mulig slekt- eller nettverkshjem, eller annen støtte fra slekt/nettverk, og eventuelt tidsavgrenset veiledning til et mulig slekt-/nettverkshjem
• Multisystemisk terapi (MST), for å understøtte at barnet kan bli boende hjemme i påvente av plassering
• Akuttbistand i hjemmet, der akuttinstitusjonen drar på hjemmebesøk til foreldre, gir veiledning og lager planer, og er tilgjengelig på telefon
• Plassering av familien i senter for foreldre og barn for utredningsopphold for de minste barna.
Jeg vil understreke at bruddene på bistandsplikten er svært alvorlig, og arbeidet med å løse dette har høyeste prioritet. Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) skal tilby en forsvarlig institusjonsplass når kommuner ber om det, og det er alvorlig når Bufetat ikke klarer det, eller at tilbudet om plass ikke kommer raskt nok. Barn som trenger omsorg og støtte fordi de ikke kan bo hjemme, har rett på hjelp og skal få det. Regjeringen har derfor prioritert arbeidet med å øke kapasiteten i institusjonstilbudet, senest med betydelige tilleggsbevilgninger i revidert nasjonalbudsjett for inneværende år.