Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2455 (2024-2025)
Innlevert: 06.06.2025
Sendt: 10.06.2025
Besvart: 18.06.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Mener statsråden det er god ressursbruk at brukere og kommuner må gjennom en full søknadsprosess på nytt når et hjelpemiddel som fungerer skal flyttes 250 meter til et identisk baderom, og vil statsråden ta initiativ til å forenkle regelverket slik at det åpnes for mer fleksible og praktiske løsninger der det er åpenbart unødvendig med ny vurdering?

Begrunnelse

Et konkret eksempel illustrerer en rigid praksis i hjelpemiddelsystemet: En familie skal flytte 250 meter fra nåværende bolig til en ny bolig med identisk baderom. De ønsker å ta med seg et hjelpemiddeltoalett fra NAV som fortsatt fungerer utmerket, og som er tilpasset barnets behov.
I stedet for å godta at toalettet flyttes direkte, krever NAV at det søkes om hjelpemiddelet på nytt. Dette innebærer at kommunen må sende ut ergoterapeut for å gjennomføre nye målinger og skrive en ny søknad, selv om ingen forhold er endret. Samtidig skal NAVs egne ansatte demontere toalettet, transportere det til hjelpemiddelsentralen, og eventuelt levere det tilbake — alt med usikre tidsrammer.
Dette øker risikoen for at barnet i en overgangsfase står uten et nødvendig hjelpemiddel, og det binder opp både kommunale og statlige ressurser i en prosess som fremstår unødvendig. Familien tilbød seg å dekke kostnadene for flytting via rørlegger, mot at faktura sendes NAV, men også dette ble avvist.
Saken reiser et bredere spørsmål om hvordan hjelpemiddelregelverket praktiseres, og om det i tilstrekkelig grad åpner for skjønn og fleksibilitet i tilfeller der flytting eller gjenbruk av eksisterende hjelpemidler er åpenbart hensiktsmessig. Når både løsning og behov er uendret, fremstår det som dårlig bruk av offentlige midler å kreve en full ny saksgang.
Statsråden bes derfor vurdere om dagens regelverk legger til rette for unødvendig byråkrati og sløsing med ressurser, og om det er behov for endringer som gjør det lettere å finne enkle, pragmatiske løsninger i slike saker.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Hjelpemidler skal gjøre hverdagen til folk enklere og bedre. Forvaltningen av hjelpemidler skal skje på en effektiv måte og som ivaretar folk sine behov på en best mulig måte. Da må vi ikke bruke ressurser unødvendig verken i kommunene eller ved NAV Hjelpemiddelsentral. Jeg går ikke inn i enkeltsaker og kjenner heller ikke bakgrunnen for den saken som nevnes i begrunnelsen for spørsmålet. Mitt svar tar derfor utgangspunkt i hvordan regelverk og praksis er mer generelt.
Som hovedregel kan en person som flytter til en annen bolig ta med seg hjelpemidler som er utlånt fra hjelpemiddelsentralen, dersom vedkommende har behov for disse i den nye boligen. Når det gjelder fastmonterte hjelpemidler, kreves det en ny vurdering når disse skal demonteres og nytt produkt, alternativt gjenbruk av hjelpemiddelet som er allerede er utlånt, skal monteres i den nye boligen. Det er svært sjelden at ny bolig har identisk romløsning og utforming som den tidligere boligen. Det kan for eksempel være forskjellig plassering av toalett opp mot dusjsonen, ulik plassering av varmt og kaldt vann, og hensyn til eksisterende røropplegg som gjør at det utlånte hjelpemiddelet ikke lenger kan brukes, eller at det må foretas endringer på baderommet før det kan installeres på nytt. For både veggmonterte og gulvmonterte toaletter må det tas mål for å sikre at produktene installeres i henhold til gjeldende teknisk forskrift, og samtidig sikre at bruker har et fungerende hjelpemiddel på plass ved innflytting.
Ved flytting av fastmonterte hjelpemidler utlånt fra NAV Hjelpemiddelsentral til ny bolig er det hjelpemiddelsentralen som sørger for demontering og remontering, og som dekker utgiftene for dette. Kommunene har ansvaret for å bistå bruker når slike behov oppstår ved å kartlegge det aktuelle behovet i ny bolig, og tar kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral i de tilfeller det er behov for at teknikere fra hjelpemiddelsentralen eller leverandøren foretar demontering eller montering. Det er derfor viktig at bruker tar kontakt med kommunen i rimelig tid før planlagt flytting til ny bolig.
Jeg vil understreke at det ofte ikke kreves ny søknad ved flytting når behovet for hjelpemiddelet klart er til stede. I de tilfellene det bes om en ny søknad, er det i hovedsak på bakgrunn av endringer i valg av produkt sett i forhold til brukers behov og badets utforming, og at nødvendige godkjenninger må innhentes på nytt.
Demontering og montering inngår i rammeavtalen NAV Hjelpemiddelsentral har med leverandøren i henhold til lov om offentlige anskaffelser. NAV Hjelpemiddelsentral er forpliktet å benytte leverandøren det er inngått rammeavtale med, eventuelt at arbeidet utføres av hjelpemiddelsentralens teknikere. Dette er bakgrunnen for at NAV Hjelpemiddelsentral ikke har anledning til å gi refusjon dersom bruker selv bestiller tjenester fra en annen leverandør.