Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2444 (2024-2025)
Innlevert: 06.06.2025
Sendt: 06.06.2025
Besvart: 12.06.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvordan gjeldsinformasjonsloven § 12 åttende ledd gir tilstrekkelig klar hjemmel til å forby forbrukere å gi tredjeparter innsyn i egne gjeldsopplysninger basert på samtykke – og hvordan denne vurderingen er gjort i lys av skillet mellom lovbasert og samtykkebasert utlevering?

Begrunnelse

Departementet viser til gjeldsinformasjonsloven § 12 åttende ledd som hjemmel for det foreslåtte forbudet mot samtykkebasert innsyn i gjeldsregisteret. Vurderingen fremstår imidlertid å bygge på en sammenblanding av to ulike situasjoner: 1) utlevering av gjeldsdata til aktører nevnt i loven, og 2) tilfeller der den registrerte selv gir samtykke til at en tredjepart innhenter opplysningene på deres vegne.
Paragraf 12 (8) er en snever hjemmel, ment å regulere utlevering til aktører med direkte tilgang til registeret – typisk finansforetak og kredittopplysningsforetak. Bestemmelsen er ikke utformet for å gi adgang til å begrense forbrukerens rett til å dele egne opplysninger med tredjeparter basert på samtykke.
Låneformidlere er ikke nevnt i gjeldsinformasjonsloven og har ikke direkte tilgang til registeret. Tilgang skjer via forbrukeren selv, som etter GDPR har rett til innsyn i egne personopplysninger, jf. også § 12 bokstav d. Når forbrukeren deler egne data på denne måten, skjer det utenfor gjeldsinformasjonslovens system for utlevering. Dette støttes av forarbeidene, hvor det fremgår at bokstav d kun er tatt inn av «informasjonshensyn» og at det følger av «alminnelige regler om innsynsrett i personopplysningsloven».
Departementet omtaler forbudet som en «presisering» av gjeldende rett, men tiltaket vil i realiteten gripe inn i forbrukerens rett til å disponere egne data – en rett som følger av personvernregelverket, ikke gjeldsinformasjonsloven. Et slikt inngrep er prinsipielt nytt og må, i lys av legalitetsprinsippet, ha klar hjemmel i lov. Det er derfor grunn til å be statsråden redegjøre nærmere for hvordan hjemmelens rekkevidde er vurdert og hvordan skillet mellom samtykkebasert og lovbasert utlevering er ivaretatt.

Lene Vågslid (A)

Svar

Lene Vågslid: Jeg bemerker innledningsvis at jeg nylig har besvart skriftlig spørsmål omkring temaet som representanten tar opp, tre ganger, jf. mine brev 19.5., (spørsmål 2175), 28.5. (spørsmål 2271) og 30.5. (spørsmål 2289). Jeg viser derfor til mine tidligere svar som også belyser det foreliggende spørsmålet. Jeg vil likevel legge til noen ytterligere bemerkninger.

For det første vil jeg understreke at forslaget i høringsnotatet ikke innebærer at forbrukere nektes å dele gjeldsopplysninger med andre. Forslaget er således ikke til hinder for at forbrukere kan hente ut egne gjeldsopplysninger gjennom innsynsordningen og gjøre hva de vil med disse opplysningene, herunder fritt utlevere opplysningene til låneformidlere eller andre.

Dernest er det heller ikke tale om å forby forbrukerne å oppnevne en fullmektig som kan hente ut gjeldsopplysninger. Dette kan være svært nyttig for bl.a. verger, gjeldsrådgivere, advokater og andre i forbindelse med rådgivning omkring økonomiske problemer.

Som understreket i mine tidligere svar, er det utlevering av gjeldsopplysninger fra gjeldsinformasjonsforetak til markedsføringsformål forslaget er ment å ramme. Slik utlevering er problematisk etter markedsføringsforbudet i gjeldsinformasjonsforskriften § 6. Systematisert bruk av innsynsordningen til markedsføringsformål er, etter mitt syn, en omgåelse av dette forbudet. Det er særlig problematisk at mottakeren av opplysningene på denne måten sikrer seg personopplysninger som ikke er ment for andre enn forbrukeren selv. Slik ordningen med samtykkebasert innsyn nå praktiseres, vil låneagenter og andre få tilgang til flere opplysninger enn banker og andre finansforetak. Dersom gjeldsregistrene blir utvidet med en stor mengde persondata i form av opplysninger om pantegjeld mv. slik som foreslått, vil denne problemstillingen bli ytterligere aktualisert.

Jeg ser nå fram til å få høringsinstansenes syn på saken slik at saken blir godt opplyst før den legges fram for Stortinget.