Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2419 (2024-2025)
Innlevert: 04.06.2025
Sendt: 04.06.2025
Besvart: 12.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Hva er samferdselsministerens plan for å sikre at fylkesvei 40 blir oppgradert slik at den ikke er til hinder for de planlagte kraftutbyggingene i Nore og Uvdal, og vil han vurdere å endre veiens status til riksvei?

Begrunnelse

Det planlegges i løpet av de neste fem årene oppstart av omfattende utbygginger og investeringer i kraftproduksjon i Buskerud. I Nore og Uvdal skal det bygges ny transformator og nytt kraftverk, noe som nær kan doble kraftproduksjonen fra ut ifra dagens kraftverk. I den kritiske kraftsituasjonen Norge har havnet i, vil dette være av stor betydning. For hundre år siden ble det første kraftverket på Nore bygget, og parallelt med dette ble Numedalsbanen bygget, fordi kraftutbygging krever gode transportlinjer. De planlagte arbeidene vil bety transport av store mengder masser og mye tungt utstyr. Fylkesvei 40 er ikke dimensjoner for slik transport og det vil kreve omfattende utbedringer for å gjøre veinettet i stand til å takle dette, ikke minste er det flere broer som ikke er dimensjonert for den ventede belastningen av transporten. Planleggingen av kraftutbyggingene er godt i gang, men det finnes ingen gode planer for å sette veinettet i stand til å håndtere kraftutbyggingen. Veieier, som er Buskerud fylkeskommune, har ikke tilgjengelige kapital til å foreta nødvendige utbedringer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fylkeskommunen har ansvar for planlegging, drift, vedlikehold og investering på fylkesveinettet. Fylkesveinettet er omfattende og har viktige funksjoner som sikrer et helhetlig veinett for persontransport, næringsliv og for den samlede beredskapen. Jeg har tillit til at fylkeskommunene er sitt ansvar bevisst og at de prioriterer utbedringer av viktige deler av eget veinett.
Veglova § 3 andre ledd omhandler omklassifisering av riksvei. Statens vegvesen v/ Vegdirektoratet er delegert myndighet til å omklassifisere fylkesvei til riksvei etter bestemmelsen med bakgrunn nærmere gitte kriterier. Det er i utgangspunktet ikke praksis for å omklassifisere enkeltstrekninger fra fylkesvei til riksvei. Veglovens § 3 om omklassifisering blir i hovedsak benyttet for riksvei når omklassifiseringen er en del av utbyggingsprosjekter der ny riksvei ligger i tidligere veitrase med en annen klassifisering.
Når det gjelder bruene på fv. 40 opplyser Statens vegvesen at de allerede har behandlet flere søknader om dispensasjon fram til Rødberg i Nore og Uvdal hvor kraftverket ligger. På strekningen er det en bru som ikke har tilstrekkelig bæreevne for å transportere en trafo på 109 tonn med en transport som har totalvekt på 307 tonn. Søknadene er derfor avslått, men det pågår beregninger i regi av Statnett for å finne ut av nødvendige tiltak for å påvise bæreevne eller ev. forsterke brua slik at transportene kan passere.