Liv Kari Eskeland (H): Hvor mye penger er brukt på satsingene fergefri E39 og Intercity i perioden 2014-2025, og hvor mye er reisetiden blitt kuttet på de to strekningene/prosjektene i samme periode?
Begrunnelse
I Nasjonal transportplan 2014-2023 ble det varslet en storstilt satsing på både Intercity og fergefri E39. Om E39 ble følgende opplyst:
«Regjeringen vil ha som ambisjon å binde Vestlandet sammen gjennom en opprustet og ferjefri E39. Hovedsatsingen på E39 i planperioden er på strekninger mellom fjordkryssingene. Regjeringen legger i utgangspunktet til grunn at videre planlegging skal ta sikte på ferdigstilling av ferjefri E39 i løpet av en tjueårsperiode.»
Om Intercity sto det at regjeringen vil «prioritere utbyggingen av InterCity-strekningene høyt gjennom å:
• Ferdigstille nytt dobbeltspor Oslo-Ski (Follobanen) innen utgangen av 2020.
• Ferdigstille sammenhengende dobbeltspor til Tønsberg, Seut/Fredrikstad og Hamar innen utgangen av 2024.
• Planlegge videre med sikte på ferdigstilling av IC-strekningene i 2030»
Nå er det lagt frem tolv statsbudsjett siden planen trådte i kraft og det kunne vært nyttig å vite hvordan disse to satsingene er blitt fulgt opp gjennom årlige budsjettbevilgninger. Det er ønskelig å få opplyst kostnadstallene år for år og at det opplyses om hvor mye av summen per prosjekt som er bompenger.