Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2377 (2024-2025)
Innlevert: 31.05.2025
Sendt: 02.06.2025
Besvart: 10.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Det er allerede nå kaos på riksferjesambandet til Værøy, lenge før høysesongen er i gang. Hovedårsaken er at infrastruktur og kapasitet ikke er tilpasset innføring av gratis ferge og at svært mange bruker Værøy som transitthavn for å reise gratis mellom Bodø og Lofoten.
Hva vil statsråden gjøre for å avverge nok en sommer med kaos for fastboende ?

Begrunnelse

Høyre foreslo etter kaoset i ferjetrafikken i fjor sommer i Nordland en evaluering av erfaringene med gratis ferger og pekte på at infrastruktur og kapasitet ikke er økt av regjeringen for å tilpasse seg dette gratisgodet. I en utredning burde det også ses på løsninger med differensierte priser mellom fastboende og turister for å avhjelpe problemene som er oppstått. Regjeringen ser ikke ut til å ha fulgt opp Høyres forslag og allerede nå i mai er det kaotiske tilstander på riksferjesambandet til og fra Værøy.

Jeg får som folkevalgt meldinger om fiskere som ikke kommer seg med ferga for å få tak i garn og annet utstyr for det tidskritiske blåkveitefisket. Det kan også være snakk om planlagt syketransport og andre viktige ærend for fastboende som det er vanskelig å få plass på ferga til.

Videre skaper dagens bookingsystem betydelige utfordringer. Ferga til Værøy brukes i økende grad som mellomstasjon i ruter der reisende forsøker å omgå betalingssystemet ved å dele opp reisen. Erfaringen er at Værøy i økende grad benyttes som transitthavn i fergetrafikken mellom Bodø og Moskenes. Dette bekreftes av mannskapet om bord, som observerer hvordan reisende bevisst splitter opp reisen i to etapper – med hensikt å oppnå gratis transport for bil eller bobil. Bodø – Moskenes koster for bobil 1807 kroner. Reiser du Bodø – Værøy koster det 0 kroner, Værøy – Moskenes koster også 0 kroner, altså en besparelse på 1807 kroner om du velger å reise via Værøy.

Dette fører til dårlig kapasitetsutnyttelse og feilplanlegging. 27. mai ble det for eksempel reservert 145 lengdemeter kjøretøy fra Bodø til Værøy – men kun seks bobiler (ca. 45 lm)– av de som hadde reservert møtte faktisk opp. Likevel ble ventende kjøretøy uten booking avvist, fordi det var holdt av plass til forhåndsbookede biler som skulle på ved neste anløp.

Gratis ferge skulle være et gode men har utviklet seg til å skape usikkerhet og kaos for lokalbefolkningen. Dagens ordning bidrar til at fastboende og næringsdrivende mister forutsigbarhet i hverdagen. I en sårbar øykommune som Værøy, der ferga er livsnerven til fastlandet, er det en uholdbar situasjon skapt av Støre-regjeringen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringens ferjesatsing har gitt reduserte reisekostnader for både privatpersoner og næringstransport i store deler av landet. Regjeringen har lagt til rette for gratis ferje på samband med under 100 000 passasjer årlig, samt til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet. I tillegg har regjeringen lagt til rette for reduserte takster på øvrige samband.

En naturlig konsekvens av rimeligere ferjereiser er at trafikken øker - særlig i sommersesongen. Erfaringer fra de foregående sesongene for samband med økt sommertrafikk og kødannelse tilsier behov for god informasjon og økning av kapasiteten der det er mulig. For riksveisamband har Statens vegvesen og ferjeoperatøren ansvaret for å vurdere tiltak for å håndtere de trafikale forholdene på det enkelte ferjesamband.

Ferjesambandene er, i likhet med veinettet, åpne for alle – uavhengig av hva som er formålet med reisen. Dette er et viktig prinsipp. Sambandet rv. 80 Bodø–Værøy–Røst–Moskenes har mulighet for forhåndsreservasjon. Ordningen bidrar til bedre forutsigbarhet for både fastboende og næringsliv. Sambandet har fire anløpssteder, lange seilingsdistanser og stor variasjon i antall reisende gjennom året. For å møte dette økes antall ferjer fra to til fire i sommermånedene. I år ble en tredje ferje satt inn 30. mai, mens den fjerde ferjen er planlagt satt inn fra 20. juni. Det vil bedre kapasiteten på sambandet.

Det er ikke intensjonen med reservasjonsordningen at muligheten for forhåndsreservasjon skal gi reisende som ankommer øyene Røst eller Værøy fortrinnsrett på neste avgang. Den reisende skal fortsatt kunne bli med neste avgang, men må da stille seg bakerst i ferjekøen. Statens vegvesen har derfor bedt ferjeoperatøren om å håndheve regelen om oppmøte 45 minutter før avgang ved reservasjon. For å redusere utfordringer ved trafikkavviklingen ved ferjekaien på Værøy i sommer planlegger ferjeoperatøren å stille med personell på land. I tillegg er det planlagt å gjennomføre mindre tiltak som påvirker kjøremønsteret ved kaien, noe som kan bidra til å forbedre trafikkflyten på stedet.