Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2322 (2024-2025)
Innlevert: 26.05.2025
Sendt: 27.05.2025
Besvart: 03.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvorfor har ikke Luftfartstilsynet gjennomført uanmeldte tilsyn siden 2021?

Begrunnelse

Luftfarten er avhengig av strenge krav til sikkerhet. Selv om det generelle sikkerhetsnivået de siste ti årene har blitt bedre, viser statistikken fortsatt en høy ulykkesrate for innlands helikoptervirksomhet sammenlignet med andre deler av luftfarten.
Luftfartstilsynet har i oppgave å gjennomføre tilsyn med aktører som driver kommersiell innenlands helikoptervirksomhet, og noen av tilsynene skal være uanmeldte. Uanmeldte tilsyn er et viktig virkemiddel for alle tilsynsmyndigheter. I en rapport fra Safetec om Luftfartstilsynets kapasitet til å gjennomføre risikobaserte tilsyn av innlandshelikopterbransjen fra mars i år, kommer det frem at uanmeldte tilsyn utføres i svært liten grad. I 2019-2021 ble det gjennomført ett uanmeldt tilsyn i året, mens i perioden 2022-2024 er det ikke gjennomført noen uanmeldte tilsyn. Ifølge rapporten etterlyser bransjen selv flere uanmeldte tilsyn.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bakgrunnen for representant Fagerås sitt spørsmål er en ekstern rapport utført av Safetec på oppdrag fra Samferdselsdepartementet om Luftfartstilsynets kapasitet til risikobaserte tilsyn med innenlands helikopterbransje. Departementet har bedt Luftfartstilsynet om å redegjøre for de faktiske forhold i saken og om deres vurdering av bruken av uanmeldte tilsyn.
Luftfartstilsynet opplyser at det nå er oppdaget at det er gitt mangelfull informasjon til Safetec om uanmeldte tilsyn. Luftfartstilsynet opplyser at de korrekte tallene på antall uanmeldte tilsyn for årene 2019–2024 for innlandshelikopter er som følger:

2019: 13
2020: 13
2021: 18
2022: 20
2023: 5
2024: 6

Luftfartstilsynet opplyser videre at selv om det i regelverk stilles krav om at det skal gjennomføres uanmeldte tilsyn, stilles det ikke krav til et bestemt antall. Det er opp til den nasjonale luftfartsmyndigheten å vurdere dette basert på risikovurderinger.
Luftfartstilsynet viser for øvrig til at sikkerhetstilstanden for innlands helikoptre i Norge har forbedret seg betydelig de siste ti årene. Ulykkesraten (antall ulykker pr. 100 000 flyvning over en 5-års periode) for perioden 2007–2011 var på 2,12, mens den i inneværende 5-årsperiode (2022–2026) var 0,22 ved utgangen av 2024. Den positive utviklingen kan tilskrives blant annet endringer i regelverket med krav om Safety Management System (SMS), krav til simulatortrening og trepartssamarbeid mellom aktører og myndigheter der store kundegrupper er med på å sette sikkerhetsstandard. Det er fortsatt flere sikkerhetsutfordringer som må håndteres for å opprettholde og forbedre sikkerhetsnivået ytterligere, som både bransjen og myndigheten jobber med.
På bakgrunn av de nye opplysningene om antall uanmeldte tilsyn, har departementet orientert Safetec som har gitt tilbakemelding om at dette ikke endrer konklusjonene i rapporten.