Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hurtigruta er i mange sammenhenger avgjørende for transport av folk og materiell langs kysten. På tross av subsidier legger hurtigruta begrensninger på transport av kjøretøy i vår og sommermånedene.
Hvor stort fratrekk medfører denne begrensningen i statsstøtten?
Begrunnelse
Hurtigruta kalles med rette for en hovedferdselsåre langs kysten vår. Folk og utstyr transporteres og folk forventer at hurtigruta kommer, og at den utfører de oppdrag som gjelder for tjenesten den utfører for staten.
På tross av dette legger de som utfører tjenesten begrensninger på transport av kjøretøy i vår og sommerhalvåret.
Siden subsidiene på nærmere 1 mrd per år utbetales i forhold til inngått avtale, reagerer mange på at man ikke får fraktet kjøretøy i denne perioden, så fremt man ikke selv er med som passasjer.
Dette fremstår som rart da det er mulig resten av året. Man ville jo tro at forutsetningen for at avtalen skal gjelde hele året uten innlagte begrensninger men sånn er det ikke.
Jeg ser derfor frem til å få kunnskap om hvor stor avkortningen blir, fra statens side, all den tid operatørene legger inn slike forbehold