Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2307 (2024-2025)
Innlevert: 25.05.2025
Sendt: 26.05.2025
Besvart: 30.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hurtigruta er i mange sammenhenger avgjørende for transport av folk og materiell langs kysten. På tross av subsidier legger hurtigruta begrensninger på transport av kjøretøy i vår og sommermånedene.
Hvor stort fratrekk medfører denne begrensningen i statsstøtten?

Begrunnelse

Hurtigruta kalles med rette for en hovedferdselsåre langs kysten vår. Folk og utstyr transporteres og folk forventer at hurtigruta kommer, og at den utfører de oppdrag som gjelder for tjenesten den utfører for staten.
På tross av dette legger de som utfører tjenesten begrensninger på transport av kjøretøy i vår og sommerhalvåret.
Siden subsidiene på nærmere 1 mrd per år utbetales i forhold til inngått avtale, reagerer mange på at man ikke får fraktet kjøretøy i denne perioden, så fremt man ikke selv er med som passasjer.
Dette fremstår som rart da det er mulig resten av året. Man ville jo tro at forutsetningen for at avtalen skal gjelde hele året uten innlagte begrensninger men sånn er det ikke.
Jeg ser derfor frem til å få kunnskap om hvor stor avkortningen blir, fra statens side, all den tid operatørene legger inn slike forbehold

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg legger til grunn at representanten med «Hurtigruten» mener kystruten, da Samferdselsdepartementet har kontrakt med to rederier på kystruten, hhv. Hurtigruten Coastal AS og Havila Kystruten AS.

Staten kjøper sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes. I 2025 er det bevilget 1,2 mrd. kr over statsbudsjettet til formålet. Kontraktene stiller en rekke krav til persontransport, godsfrakt, og klima- og miljø. For å begrense utgiftene tillater staten at rederiene driver kommersiell virksomhet på samme skip som den statlige virksomheten, så lenge den kommersielle virksomheten følger EØS-regelverket om statsstøtte.

Samferdselsdepartementets kontrakt med rederiene omfatter ikke krav om frakt av personkjøretøy, uavhengig om det er med eller uten sjåfør. Rederiene står derfor fritt til å tilby biltransport på kommersielt grunnlag. Jeg har stor forståelse for at det kommer reaksjoner fra de som har planlagt å ta med bil på en avgang, men som ikke får tatt den med. Samtidig må det understrekes at kystruteskipene er bygget for frakt av personer og noe gods, og ikke som bilferjer.