Marit Knutsdatter Strand (Sp): Ifølge en fersk rapport fra NINA har svært mange elever for liten plass i skolegården sin. Evalueringen av seksårsreformen viser at mangel på areal er en stor utfordring som ikke er i tråd med intensjonene i reformen om å legge til rette for lek og aktivitet i skolehverdagen. I Oslo er det foreslått flere skolenedleggelser som vil bidra til å øke presset på areal ytterligere ved flere skoler.
Hva mener statsråden om skolenedleggelsene i Oslo og hvordan vil regjeringen arbeide for bedre tilgang på utearealer rundt skolene i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger og evalueringen av seksårsreformen?
Begrunnelse
I NRK kan vi lese at den kritiske mangelen på utearealer gjør seg gjeldende særlig i byene. Studien fra NINA omfatter 372 grunnskoler, klassifisert som rurale, urbane eller kompakte urbane basert på befolkningstetthet i skolekretsen. Målet med rapporten var å gi et grunnlag for nye retningslinjer for uteområdene ved norske skoler slik at det ivaretar barnas behov fra et folkehelseperspektiv. Rapporten vektlegger betydningen av uteområder i skolen som viktige for barns helse, trivsel og læring. Mens Helsedirektoratets anbefaler 50 kvadratmeter uteområde per elev, er mange skolegårder nede i 4 kvadratmeter per elev. For flere elever betyr det at de må leke på skift, og belage seg på trange skolegårder i friminuttene. I Oslo er det foreslått flere skolenedleggelser, som vil øke presset på areal. For eksempel er Nordpolen skole nedleggingstruet, elevene her skal henvises til Sagene skole, mens sistnevnte allerede er sterkt presset på uteareal. Samtidig slår evalueringen av seksårsreformen fast at mangel på areal er en betydelig utfordring for å realisere reformens mål om mer lek- og aktivtetsbasert læring for de yngste elevene.