Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1995 (2024-2025)
Innlevert: 22.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 29.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan statsråden redegjøre for den universelle utformingen av det nye fjerntogmateriellet som er bestilt, og hva som eventuelt må gjøres for at både togene og plattformer tilrettelegger for av- og påstigning for rullestolbrukere på en hensiktsmessig måte?

Begrunnelse

Universell utforming av både plattformer og tog er viktig for at alle skal kunne reise med jernbanen. SV har registrert at flere brukerorganisasjoner har uttrykt bekymring for at nye fjerntog ikke vil ha god nok tilrettelegging for enkel av- og påstigning for rullestolbrukere, eksempelvis at heisene på togene ikke er svingbare. Det kan også skape problemer på smale plattformer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er opptatt av at alle skal ha mulighet til å reise med jernbanen, og arbeider for at jernbanesystemet i størst mulig grad skal være universelt utformet. Dette har vært et viktig hensyn i utformingen av de nye fjerntogene, og når stasjoner langs togstrekningene rustes opp.
De nye fjerntogene vil ha et større område i togene tilgjengelig for reisende som sitter i rullestol eller som av andre årsaker har behov for mer plass for å bevege seg om bord. Tilgangen til bistro og vogn med familieavdeling er eksempler på områder om bord i togene som blir mer tilgjengelige. Det blir bedre muligheter for rullestolbrukere som reiser med kjæledyr. Videre vil togene få ett ekstra toalett som er tilpasset reisende med behov for mer plass. Togene blir også utstyrt med to ekstra rullestolheiser, noe som gjør innstigning til togene enklere.
Heisene på de nye fjerntogene er ikke svingbare. Norske tog og Bane NOR har startet en kartlegging av alle banestrekninger og stasjoner hvor fjerntogene stopper for å identifisere stasjoner med for smale plattformer og/eller fysiske installasjoner kan hindre eller begrense uttrekk av heisene. Der det identifiseres problemer, vil mulige avbøtende tiltak vurderes. Dette kartleggingsarbeidet er ikke ferdigstilt.
Det stopper fjerntog ved 98 stasjoner i dag. Av disse er ni stasjoner klassifisert som universelt utformet. Det er i tillegg 14 stasjoner som har plattformhøyde på 76 cm, men som ellers ikke er klassifisert som universelt utformet. I tillegg er det ni fjerntogstasjoner der det enten er igangsatt utbygging eller planlegges utbygging som vil sikre universell utforming. Det gjenstår fremdeles et stort arbeid med stasjonsoppgraderinger, og kostnadene ved å oppgradere alle plattformene som fjerntogene stanser ved til standard plattformhøyde er svært høye. Samtidig er det stor forskjell mellom stasjonene med tanke på antall reisende og dermed hvor mange passasjerer tiltakene for universell utforming kommer til gode. Selv om det i dag er mange stasjoner med lav plattform, favner stasjonene som er universelt utformet eller der universell utforming planlegges, en stor andel av de reisende.