Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1994 (2024-2025)
Innlevert: 22.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 29.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er det riktig at Bane Nor koordinerer sitt arbeid så dårlig med togselskapene at det vil ramme de reisende så hardt som mediene skriver, og vil statsråden foreta seg noe for at manglende kapasitet på jernbanen blir erstattet med for eksempel busser slik at pendlerne kan få et verdig transporttilbud?

Begrunnelse

Vys påskevarsel til alle togpendlerne på Østlandet om enda trangere tog og innstillinger er en håpløs nyhet for tusenvis av norske pendlere. Vy har også varslet at det kan føre til flere innstillinger som følge av mangel på materiell. Flere medier skriver at årsaken til forsinkelsene hos Vy er at Bane Nor utfører anleggsarbeid flere steder. Anleggsarbeidet skal gjøre at Sundland verksted er helt eller delvis utilgjengelig fra april til august. Ifølge mediene blir halvparten av togene som hører til i Oslo-området vedlikeholdt der. Aftenposten viser til en korrespondanse mellom Vy og Bane Nor som viser at det kunne blitt satt inn avbøtende tiltak, noe Bane Nor ikke ønsker. Vy mener også at de ikke har blitt involvert på en god måte, som den eneste togoperatøren som har vedlikeholdsbase på Sundland.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er svært opptatt av og jobber for at togtilbudet skal være pålitelig og godt for de reisende. Det er derfor krevende at Vy nå ikke får vedlikeholdt togsettene sine slik det var lagt opp til på grunn av arbeider ved Sundland verksted i Drammen.
Noe av det første jeg gjorde etter at Samferdselsdepartementet ble kjent med saken, var å forsikre meg om at det pågår dialog mellom relevante fagmiljøer for raskt å gjøre vurderinger av tiltak for å minimere konsekvensene for de reisende. Jernbanedirektoratet vil også følge opp dialogen mot Bane NOR Eiendom og Vygruppen både for å redusere omfanget av nedskaleringer, og avtale avbøtende tiltak for avganger i rushtid som må nedskaleres. Direktoratet har tilgang til daglige tellinger pr. avgang, og vil også overvåke om nedskaleringene medfører kapasitetsbrist i berørte avganger.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 1955 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Geir Jørgensen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, sendt 29. april 2025.