Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1968 (2024-2025)
Innlevert: 13.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Til behandling

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Avisen Fremover har i flere artikler avslørt at utenlandske arbeidere utnytter det norske sykepengesystemet ved å få fiktive sykmeldinger i hjemlandet.
Vil statsråden ta initiativ til å gjøre endringer i kravene til sykemelding for å motta sykepenger for å hindre denne typen trygdeeksport til EU-land?

Begrunnelse

I avisen Fremover har flere bedriftsledere i Narvik-regionen slått alarm om et alvorlig og omfattende misbruk av sykepengeordningen, der utenlandske arbeidere reiser til hjemlandet og får utstedt fiktive sykmeldinger. Disse dokumentene sendes så til arbeidsgiver i Norge og danner grunnlag for utbetaling av sykepenger fra folketrygden – ofte i opptil ett år. Etter en slik sykmeldingsperiode kan de samme arbeiderne returnere til Norge, jobbe i seks måneder og deretter starte en ny runde.
Svært mange i bygg- og malerbransjen i Nord-Norge forteller at dette har utviklet seg til et mønster, og at det finnes organisasjoner i Europa som hjelper til med både papirer, legeattester og kommunikasjon med NAV – mot betaling. Arbeidsgivere må dekke de første 16 dagene med sykepenger, og kostnadene for små og mellomstore bedrifter blir enorme. En bedrift i Narvik-området opplyser at vinterens sykemeldingsutgifter alene beløp seg til over en halv million kroner. Flere arbeidsgivere har sluttet å forskuttere sykepenger og frykter konkurs, og én har til og med mottatt trusler etter å ha bestridt sykmeldinger.
Dette undergraver velferdsstaten og er dypt urettferdig mot arbeidere som faktisk blir syke og følger regelverket. Samtidig setter det seriøse bedrifter i en umulig økonomisk situasjon, og tilliten til NAV og trygdesystemet svekkes. Det fremstår klart at det må stilles strengere krav til dokumentasjon, kontroller må styrkes, og det bør vurderes om Norge kan sette foten ned for å stoppe denne typen trygdeeksport i samarbeid med EU/EØS.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig