Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1955 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 29.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hvordan har Vys foreslåtte tiltak for å dempe reduksjonen i togtrafikk i sommer, på Vestfoldbanen og flere andre strekninger blitt vurdert av myndighetene, og hvilke andre avbøtende tiltak for å sikre gode muligheter for kollektivtrafikk på berørte strekninger har regjeringen vurdert, eventuelt, hvilke tiltak planlegger de å gjennomføre?

Begrunnelse

Bane Nor skal i sommer ruste opp Sundland verksted. Det er forståelig at viktige oppgraderinger som dette skaper problemer, men det er god grunn til å være bekymret for den reduserte togtrafikken de neste månedene, på Vestfoldbanen og andre baner.
Vy har lansert en rekke tiltak, gjengitt i Aftenposten 10. april, som kan gjøre at konsekvensene for jernbanen blir mindre.
Samferdselsministeren og regjeringen har også et overordnet ansvar for å sikre god trafikkflyt og kollektivtrafikk i landet. Jeg ønsker derfor å vite hva statsråden har gjort for å minimere konsekvensene av opprustningen av Sundland verksted, dempe reduksjonen i togtrafikk og komme med avbøtende tiltak, som å få satt inn flere busser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er svært opptatt av og jobber for at togtilbudet skal være pålitelig og godt for de reisende.
Det er fagmiljøene som må vurdere VYs foreslåtte tiltak og noe av det første jeg gjorde etter at Samferdselsdepartementet ble kjent med saken, var å forsikre meg om at det pågår dialog mellom relevante fagmiljøer for å gjøre vurderinger av tiltak for å minimere konsekvensene for de reisende. Jernbanedirektoratet vil også følge opp dialogen mot Bane NOR Eiendom og Vygruppen både for å redusere omfanget av nedskaleringer, og avtale avbøtende tiltak for avganger i rushtid som må nedskaleres. Direktoratet har tilgang til daglige tellinger pr. avgang, og vil også overvåke om nedskaleringene medfører kapasitetsbrist i berørte avganger.
Bane NORs prosjektplan for ombygging av verkstedet på Sundland medfører noe redusert tilgang for Vygruppen til å vedlikeholde togsettene som benyttes i region- og regionekspresstog på Østlandet. Vygruppens vurdering er at situasjonen innebærer at 22 avganger daglig må kjøres med redusert kapasitet sammenlignet med ordinær produksjonsplan. 14 av disse avgangene kjøres i rushtidsperioder. Totalt er det ca. én prosent av de reisende samlet sett på Østlandet som benytter togene som rammes av reduksjon i antall togsett. Det planlegges ingen innstillinger av avganger.
Vygruppen har, basert på trafikktellinger, redusert antall avganger der det har minst negative konsekvenser for kundene, enten ved å kjøre enkle togsett når det ikke er stor trengsel eller ved at det er ledig kapasitet på avganger før eller etter på tilsvarende strekning.
Planlagte nedskaleringer gjelder fra 22. april og frem til ordinære sommerinnstillinger starter i slutten av juni måned. For enkelte avganger er det allerede etablert supplerende busstransport, slik at togkundene har et reisealternativ dersom det oppleves trengsel på togene. Erfaringsvis velger de aller fleste kunder å akseptere ståplass fremfor å ta suppleringsbuss. Hovedårsaken til dette er at toget har vesentlig kortere reisetid enn buss i rushtid, samt at det er kort tid til neste avgang både i Oslokorridoren Drammen/Asker-Lillestrøm og på Follobanen.
Umiddelbart etter at Jernbanedirektoratet mottok informasjon om kapasitetsreduksjonene, ble det etablert dialog med Vygruppen og Bane NOR Eiendom for å finne løsninger som kan redusere problemene i byggeperioden. Partene har skissert 13 mulige tiltak knyttet til kapasitet og logistikk. I tillegg har Vygruppen skissert ytterligere 18 potensielle tiltak for bedre flåtestyring på kjøretøyene. Tiltakene kan bidra til å øke tilgangen på kjøretøy på Østlandet i en overgangsfase. Tiltakslisten skal bearbeides ytterligere for å identifisere hvilken effekt dette har for omfanget av planlagte nedskaleringer. Eventuell effekt av tiltakene tas ut fortløpende gjennom redusert antall nedskaleringer.