Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1945 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 11.04.2025
Besvart: 16.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): På hvilken måte har statsråden sørget for at vedtaket om dobbeltspor Stokke-Sandefjord følges opp og når kan man forvente at bestilling/avtale fra Jernbanedirektoratet for oppdraget og effektene som ønskes oppnådd følges opp og gis til Bane NOR?

Begrunnelse

Anmodningsvedtaket fra Stortinget til regjeringen i forbindelse med NTP 2025-2036 er tydelig for dobbeltsporet Stokke-Sandefjord. Utbygging av parsellen er viktig for togpendlerne i Vestfold og har stor samfunnsøkonomisk verdi, både for Vestfolds innbyggere og for å utløse potensial for større andel reisende som velger tog som sitt foretrukne transportmiddel. På BaneNor sine nettsider per 11.04.25 står det om utbyggingen: «Bane NOR har lenge arbeidet med planer for to tog i timen i hver retning mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord, og vi har også utarbeidet en nedskalert løsning som kan gi to tog i timen på strekningen uten bygging av dobbeltspor. Bane NOR avventer videre føringer for fremdrift». Informasjonen kan tyde på at man ikke har fulgt opp anmodningen og den tydelige bestillingen i NTP 2025-2036.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg allerede har gjort rede for i svar på spørsmål 1569 fra stortingsrepresentant Erlend Larsen, er regjeringens oppfølging av Stortinget behandling av NTP beskrevet i Prop.1 S 2024-2025, vedtak 836. Om oppfølgingen av Stokke-Torp-Sandefjord sier vedtaket:

«Innenfor Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer vil noen prosjekter ha særskilt prioritet. Dette gjelder prosjektene som er prioritert og angitt med oppstart i første seksårsperiode i Nasjonal transportplan 2025–2036, samt prosjektene E10 Nappstraumen–Å, rv. 15 Strynefjellet (inkl. arm til Geiranger) og Stokke–Torp– Sandefjord på Vestfoldbanen i tråd med Stortingets anmodningsvedtak. Målet er å starte opp disse prosjektene i første seksårsperiode. For prosjektet Stokke–Torp–Sandefjord er det behov for å jobbe videre med å optimalisere infrastrukturløsningen som vil gi to tog i timen i grunnrute til Skien, med sikte på å redusere kostnadene og bedre den samfunnsøkonomiske lønnsomheten».

Regjeringen har siden fulgt opp vedtaket i tildelingsbrevet til Jernbanedirektoratet for 2025, der tilbudsforbedringen som skal gi to tog i timen til Skien er innlemmet i porteføljen med tilbudsforbedringer som er prioritert i planens første seksårsperiode. Det er satt av 30 millioner kr til planarbeidet i budsjettet for 2025.
Den videre fremdriften for planlegging og prioritering av oppstart vurderes gjennom sektorens porteføljeprioritering og de årlige budsjettprosessen.