André N. Skjelstad (V): På hvilken måte har Statsråden sørget for at vedtaket om dobbeltspor Stokke-Sandefjord følges opp og når kan man forvente at bestilling/avtale fra Jernbanedirektoratet for oppdraget og effektene som ønskes oppnådd følges opp og gis til Bane NOR?
Begrunnelse
Anmodningsvedtaket fra Stortinget til regjeringen i forbindelse med NTP 2025-2036 er tydelig for dobbeltsporet Stokke-Sandefjord. Utbygging av parsellen er viktig for togpendlerne i Vestfold og har stor samfunnsøkonomisk verdi, både for Vestfolds innbyggere og for å utløse potensial for større andel reisende som velger tog som sitt foretrukne transportmiddel. På BaneNor sine nettsider per 11.04.25 står det om utbyggingen: «Bane NOR har lenge arbeidet med planer for to tog i timen i hver retning mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord, og vi har også utarbeidet en nedskalert løsning som kan gi to tog i timen på strekningen uten bygging av dobbeltspor. Bane NOR avventer videre føringer for fremdrift». Informasjonen kan tyde på at man ikke har fulgt opp anmodningen og den tydelige bestillingen i NTP 2025-2036.