Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1954 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Planlegger regjeringen for ytterligere avgiftsskjerpelser for ladbare hybrider, diesel- og bensinbiler og er det ønsket politikk å prise disse bilene ut av markedet?

Begrunnelse

1. april ble både bensin- diesel og hybridbiler dyrere som følge av avgiftsøkninger etter budsjettenigheten mellom Sv, Sp og Ap. I særlig grad rammer regjeringen ladbare biler med denne avgiftsskjerpelsen. I denne stortingsperioden har regjeringen i flere omganger skjerpet avgiftene på ladbare hybrider, diesel- og bensinbiler. Biler som Toyota RAV 4 og Mitsubishi Outlander, som for få år siden var populære ladbare hybrider, pålegges nå over 200 000 kroner i avgift – noe som i effekt har priset dem ut av markedet. Med den siste avgiftsskjerpelsen kan det synes som om man legger opp til at det kun skal være salg av elbiler i Norge.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Regjeringen har mål om at alle nye biler skal være fossilfrie innen utgangen av 2025. Engangsavgiften har fra og med 2007 blitt brukt til å påvirke sammensetningen av nybilparken, først i retning av biler med lave CO₂-utslipp, deretter i retning av nullutslippskjøretøy.
Personbilparken er på god vei til å bli uten utslipp. I 2024 var 88 prosent av alle nye personbiler elektriske. Hittil i år er andelen på over 90 prosent. Dette innebærer at måltallene for personbiler i praksis er oppnådd.
Bilavgiftene har vært et sentralt virkemiddel for å nå 2025-målene for personbilparken.
Eventuelle endringer i bilavgiftene blir presentert forbindelse med de årlige budsjettene.