Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1741 (2024-2025)
Innlevert: 25.03.2025
Sendt: 26.03.2025
Besvart: 02.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hvilke tanker gjør statsråden seg om en mulig skredsikring av strekningen E6 Langfjorden i Alta kommune?

Begrunnelse

Den siste uken har E6 langfjorden i Alta kommune vært stengt pga snøskred og fare for snøskred i flere dager. E6 er eneste veien mellom Finnmark og Troms, som binder Norge sammen. Dette skaper naturligvis store utfordringer for folk og næringsliv, ikke minst med tanke på beredskapen. Denne gangen kunne man kjøre via Finland på E8 og E45, som gir om lag 4 timer økt reisevei. Dette er ikke forsvarlig for næringslivet generelt, ei heller sett i hensyn til beredskap.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: E6 Langfjorden mellom Langfjordbotn og Ailegastunnelen er jevnlig utsatt for stengninger på grunn av skred og skredfare. Langs strekningen er det bratt sideterreng og et utfordrende klima. Det er samtidig mye nedbør, og en lang vintersesong fra november til mai bidrar til mange skredhendelser. Det finnes 13 registrerte skredpunkt på strekningen i Nasjonal vegdatabank (NVDB).
Hovedutfordringen langs E6 Langfjorden er at nesten hele den ca. 20 km lange strekningen er utsatt for skred. Sikring av enkelte skredpunkt vil gradvis forbedre situasjonen.
I påvente av fysiske skredsikringstiltak har Statens vegvesen etablert en skredberedskap for å overvåke og dermed kunne reagere på eventuell skredfare. De benytter helikopter med utstyr for kontrollert nedsprenging av snø ved behov.
Statens vegvesen er også i gang med planlegging av aktiv skredkontroll med nedsprenging av snøskred. Opptil 40 skredtårn skal sikre inntil 9 skredpunkt mot snøskred. I tillegg planlegges det skreddeteksjonsanlegg med automatisk stengning og åpning av vei, for å sikre ett av de utsatte skredpunktene.
I Statens vegvesens kartlegging av skredsikringsbehov fra 2022 ligger det inne forslag til langsiktig sikring ved 5 skredpunkt på strekningen, som innebærer bygging av støtteforebygninger, forlengelse av skredoverbygg, utbedring av ledevoller og skredmagasiner.