Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1698 (2024-2025)
Innlevert: 21.03.2025
Sendt: 21.03.2025
Besvart: 28.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Hva er pengebruken i 2025 på planleggingsmidler på prosjekter som ikke har prioritet i NTP, brutt ned på de enkelte prosjektene, hvor også andel arbeid utført i 2024 der betalingen skjer i 2025 oppgis?

Begrunnelse

Viser til statsrådens svar på mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1513 (2024-2025), og ber om at planlagt pengebruk i 2025 per prosjekt oppgis. Ber også om at andelen som gjelder arbeid utført i 2024, men der betalingen skjer i 2025, oppgis for hvert prosjekt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I tidligere svar på skriftlig spørsmål nr. 1240 av 14. februar har jeg opplyst at Statens vegvesen pr. februar 2025 har anslått en ressursbruk på Hordfast på om lag 55 mill. kr i 2025 og at om lag halvparten av dette er knyttet til arbeid utført i 2024, men der utbetalingen skjer i 2025.
I tidligere svar på skriftlig spørsmål nr. 1513 av 17. mars har jeg informert om at det pr. februar 2025 i tillegg til Hordfast er lagt opp til planleggingsaktivitet på prosjekter som ikke ligger i planporteføljen i Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) på om lag 90 mill. kr i 2025. Her fremkommer det også at dette inkluderer arbeid utført i 2024 der betalingen skjer i 2025.
Samferdselsdepartementet har fått opplyst fra Statens vegvesen at det pr. februar 2025 er lagt opp til planleggingsaktivitet på følgende prosjekter som ikke ligger i planporteføljen i NTP (prognose for 2025 i parentes):
- E18 Ramstadsletta–Nesbru (33 mill. kr)
- E10 Fiskebøl–Nappstraumen (6,2 mill. kr)
- E39 Julbøen–Molde (0,2 mill. kr)
- E39 Ådland-Svegatjørn inkl. Fjordkrysning av Bjørnafjorden (55 mill. kr, hvorav 27 mill. kr går til å dekke tidligere forbruk)
- Rv. 5 Kaupanger–Loftenes (1 mill. kr, hvorav 0,1 mill. kr går til å dekke tidligere forbruk)
- E39 Knarvik–Ostereidet (0,7 mill. kr)
- E39 Vegsund–Breivika (0,8 mill. kr, hvorav 0,3 mill. kr går til å dekke tidligere forbruk)
- E39 Byrkjelo–Sandane (1,6 mill. kr)
- E39 Fjøsanger–Arna (9,9 mill. kr)
- E39 Byrkjelo–Svarstad (0,7 mill. kr)
- E8 Storskreda–Kantornes (3 mill. kr, hvorav 2,9 mill. kr går til å dekke tidligere forbruk)
- E39 Bokn–Bømlafjorden (35 mill. kr, hvorav 4,3 mill. kr går til å dekke tidligere forbruk)

For E18 Ramstadsletta–Nesbru er det i tillegg foreløpig lagt opp til at om lag 10 mill. kr i bompenger fra Oslopakke 3 vil benyttes til planleggingsaktivitet i 2025.