Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1636 (2024-2025)
Innlevert: 17.03.2025
Sendt: 18.03.2025
Rette vedkommende: Energiministeren
Besvart: 25.03.2025 av energiminister Terje Aasland

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Hurtigladere er svært viktig for å få fart på det grønne skiftet i tungtransporten. Likevel er effektleddet det som bidrar til at kostnadene ved lading blir veldig høye.
Hva kan statsråden gjøre for å begrense denne ulempen?

Begrunnelse

Viser til NLF sin konjunkturundersøkelse: Den viktigste årsaken til ikke å investere i nullutslippskjøretøy oppgis å være dårlige muligheter for lade og fylle.
Særlig gjelder dette lading på egen tomt som er helt avgjørende for lønnsomhet i bruk av batterielektriske lastebiler.
Det viser seg svært vanskelig for mange å få tilgang til strøm på egen tomt, noe som er sterkt konkurransevridende.
Ett annet element er strømkostandene slik de er sammensatt med effektledd som en viktig del av nettleien.
Effektleddet slår svært negativt ut for de som velger å installere hurtiglading. De blir meget hardt rammet av dette som baserer seg på periodens høyeste målte effekt. Det er kommet tilbakemeldinger fra bedrifter som har installert denne type ladere at de sterkt vurderer å gå tilbake til diesel.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Å legge til rette for at nødvendige investeringer i strømnettet gjennomføres er en høyt prioritert oppgave for regjeringen. Det er samtidig viktig at vi sørger for at nettleien ikke blir unødvendig høy i en tid hvor det skal gjennomføres store investeringer i nettet.
Nettselskapenes inntekter er strengt regulert og Reguleringsmyndigheten for energi (RME) fastsetter årlig en tillatt inntekt for hvert enkelt nettselskap. Inntektsreguleringen skal ivareta de økonomiske rammebetingelsene til nettselskapene, samtidig som den skal ivareta nettkundene gjennom å sørge for at størrelsen på nettleien ikke blir høyere enn nødvendig. Det er nettselskapene selv som fastsetter tariffene innenfor tillatt inntekt og de overordnede prinsippene for tariffering bestemt av myndighetene. Den samlede tarifferingen til nettselskapet er gitt av inntektsrammen. Dersom noen skal betale mindre, må andre betale mer.
Representanten problematiserer effektbaserte nettariffer. Formålet med effektbaserte tariffer er todelt. For det første oppnår vi en mer rettferdig fordeling av nettkostnadene mellom kundene ved at man må betale for det man belaster nettet. Samtidig vil nettleien på sikt kunne bli lavere ved at det gis insentiver til å jevne ut strømforbruket slik at kapasiteten i strømnettet utnyttes bedre, og dermed redusere behovet for fremtidige nettinvesteringer. Over tid vil dette gi lavere nettkostnader for strømkundene, mindre naturinngrep og færre konflikter knyttet til nettutbygging.
Avslutningsvis vil jeg understreke at regjeringen gjør mye for å støtte opp under omstilling til nullutslipp for tunge kjøretøy. Samferdselsministeren har gjort rede for det i skriftlig svar på spørsmål nr. 1584.