Liv Kari Eskeland (H): Hurtigladere er svært viktig for å få fart på det grønne skiftet i tungtransporten. Likevel er effektleddet det som bidrar til at kostnadene ved lading blir veldig høye.
Hva kan statsråden gjøre for å begrense denne ulempen?
Begrunnelse
Viser til NLF sin konjunkturundersøkelse: Den viktigste årsaken til ikke å investere i nullutslippskjøretøy oppgis å være dårlige muligheter for lade og fylle.
Særlig gjelder dette lading på egen tomt som er helt avgjørende for lønnsomhet i bruk av batterielektriske lastebiler.
Det viser seg svært vanskelig for mange å få tilgang til strøm på egen tomt, noe som er sterkt konkurransevridende.
Ett annet element er strømkostandene slik de er sammensatt med effektledd som en viktig del av nettleien.
Effektleddet slår svært negativt ut for de som velger å installere hurtiglading. De blir meget hardt rammet av dette som baserer seg på periodens høyeste målte effekt. Det er kommet tilbakemeldinger fra bedrifter som har installert denne type ladere at de sterkt vurderer å gå tilbake til diesel.