Skriftlig spørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:1530 (2024-2025)
Innlevert: 07.03.2025
Sendt: 10.03.2025
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 17.03.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG)

Spørsmål

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): På grunn av den raskt endrede sikkerhetssituasjonen og mulig handelskrig i verden kan behovet for å kjøpe inn europeiske varer og tjenester øke som følge av ustabile relasjoner til USA og Kina.
Mener regjeringen at statlige, fylkeskommunale og kommunale etater bør kjøpe inn en større andel europeiske varer og tjenester enn i dag, og vil regjeringen gjøre det enklere for offentlige myndigheter som ønsker å kjøpe inn mer fra europeiske leverandører å gjøre dette gjennom å utarbeide en veileder via DFØ?

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Regjeringen er oppmerksom på den raskt endrede sikkerhetssituasjonen og de potensielle konsekvensene av ustabile handelsrelasjoner med USA og Kina. Norge har en grunnleggende interesse i velfungerende markeder og regelbasert handel. Jeg jobber målrettet for å beskytte norske arbeidsplasser mot handelskrig. Dette er et arbeid jeg prioriterer svært høyt.
Norge er bundet av EØS-avtalen og andre internasjonale avtaler som forplikter oss til å sikre ikke-diskriminering i offentlige anskaffelser. Dette innebærer at leverandører, både norske og utenlandske, har rettigheter etter anskaffelsesregelverket. Over gitte terskelverdier har leverandører fra EU/EØS-land og andre land som Norge har inngått avtaler med, krav på å bli behandlet likt med norske leverandører i konkurranser om offentlige anskaffelser. Dette sikrer ikke bare rettferdig konkurranse og likebehandling, men også effektiv bruk av samfunnets ressurser. Dette er grunnleggende prinsipper i det norske anskaffelsesregelverket.
Jeg er opptatt av å opprettholde gode handelsforbindelser med andre europeiske land og leverandører fra disse landene. Ifølge en rapport om offentlige anskaffelser i 2022 som Oslo Economics leverte til Anskaffelsesutvalget i 2023 (OE-rapport 2023-51), er omtrent 90 prosent av den samlede verdien av offentlige anskaffelser i Norge over EØS-terskelverdiene. Det innebærer at europeiske leverandører har rettigheter til å delta i konkurranse om en svært stor del av den samlede kontraktsverdien knyttet til offentlige anskaffelser i Norge.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har utarbeidet veiledere som blant annet hjelper offentlige oppdragsgivere med anskaffelsesprosessen og å sikre at europeiske leverandører har lik tilgang til offentlige kontrakter som norske leverandører. Blant annet er det utarbeidet veiledere som klargjør hvilke leverandører som har rettigheter etter regelverket, og hva dette innebærer. Jeg vurderer fortløpende om ytterligere veiledningstilbud er nødvendig.