Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1515 (2024-2025)
Innlevert: 07.03.2025
Sendt: 07.03.2025
Besvart: 14.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Under Stortingets behandling av NTP står følgende flertallsmerknad: Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at denne strekningen er den som har dårligst standard på strekningen E6 Saltfjellet–Fauske og har stått for tur lenge, det er derfor nødvendig å komme i gang med utbygging.
Hvordan vil ministeren følge opp flertallet?

Begrunnelse

Strekningen E6 Sørelva-Borkamo på ca. 20 km har meget dårlig standard, og står igjen som en ulykkesbelastet flaskehals uten gulstripe mellom en ellers gjennomgående E6 med en ensartet standard fra Rognan og gjennom Helgeland god kvalitet. Det er 90-sone både nord og sør for strekninga, som også er en del av den nybygde Kjernfjelltunnel på Rv77 som sto ferdig i 2019 og som går over til Sverige i øst.
Da NTP 2014-2023 ble vedtatt i 2013 var både E6 Sørelva - Borkamo og tunnel Kjernfjellet inne i planen, med gjennomføring av begge prosjektene i perioden 2018-2023. Der sto det spesifisert at prosjektene skal samordnes. Det ble vedtatt oppstart med bygging av Kjernfjelltunnelen i 2016, og denne ble ferdigstilt i 2019. Dessverre har ikke dette blitt fulgt opp med oppstart av prosjektet Sørelva – Borkamo, som ble flyttet over til Nye Veiers portefølje av Høyreregjeringen. I byggeprosessen med Kjernfjelltunnelen ble imidlertid tunnelmassene som skal brukes ved utbyggingen av Sørelva - Borkamo lagt ut langs veien der de skal benyttes. Det er derfor allerede gjort vesentlig forberedende arbeid for gjennomføring av dette prosjektet. Hele strekningen Sørelva-Borkamo er ferdig regulert. Alle reguleringsplanene kvalitetssikret og gjennomgått også av Nye Veier AS som hadde styrevedtak på oppstart av strekningen før den ble foreslått tilbakeført, og det kreves ingen endringer eller justeringer. E6 Sørelva-Borkamo er delt i tre reguleringsplaner:
- E6 Hestbrinken (Storjord) - Borkamo, vedtatt 2017
- E6 Viskis - kryss Rv77 Storjord, vedtatt 2015
- E6 Sørelva - Viskis, vedtatt 2020
Det haster å komme i gang med prosjektet siden deler av strekninga var regulert allerede i 2015 og 2017. I tillegg er det bygd sikringsgjerde for rein ved jernbane som er en direkte følge av planlagt utbedring av E6-prosjektet. Som en del av prosjektet med bygging av Kjernfjelltunellen ble det bygd ca. 800 m ny E6 der Rv77 møter E6, dette var en del av reguleringsplan for Rv77 Tjernfjell. Denne nybygde del av E6 ligger midtveis på strekningen Sørelva-Borkamo, og forsterker inntrykket av lite sammenhengende standard på veien.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er godt kjent med den dårlige veistandarden på strekningen E6 Sørelva-Borkamo. Det er behov for utbedring til en tilfredsstillende standard, som ikke har store standardsprang. Det foreligger vedtatt reguleringsplaner på strekningen. For delstrekningen E6 Viskis - Storjord vil Statens vegvesen be kommunene om å fornye planvedtaket da ekspropriasjonsvedtak foreldes etter 10 år. De planlagte tiltakene vil gi en betydelig forbedring av trafikksikkerheten.
I Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025-2036 er prosjektet prioritert som en del av Statens vegvesens planportefølje. I Prop. 1 S (2024-2025) har regjeringen gitt føringer for den videre oppfølgingen av planporteføljen etter Stortingets behandling av transportplanen, jf. Innst. 439 S (2023-2024). Enkelte prosjekter i planporteføljen er gitt særskilt prioritert, dvs. at disse prosjektene skal prioriteres først. Målet er at samtlige prosjekter i planporteføljen, inkludert E6 Sørelva -Borkamo, skal gjennomføres i løpet av planperioden. I Nasjonal transportplan 2025-2036 er systemet med årlig porteføljeprioritering for planporteføljen videreført. Statens vegvesen skal årlig presentere en porteføljeprioritering som viser Statens vegvesens forslag til gjennomføringsrekkefølge for porteføljen, basert på gitte kriterier, og føringer som er gitt i Prop. 1 S (2024-2025). Jeg vil vise til at første porteføljeprioritering vil foreligge våren 2025.