Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1510 (2024-2025)
Innlevert: 07.03.2025
Sendt: 07.03.2025
Besvart: 13.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Er det satt i gang tilleggsutredninger og/eller KVU-arbeid for jernbaneforbindelsen Oslo–Stockholm, og hva er eventuelle kostnader i 2025 ved å igangsette slikt arbeid?

Begrunnelse

I 2022 ble det gjennomført en mulighetsstudie av jernbaneforbindelsen Oslo–Stockholm. Der ble det anbefalt at markedspotensialet for togtilbudet mellom Oslo og Stockholm utredes videre, fortrinnsvis som en konseptvalgutredning (KVU), og at også effekter for godstrafikk og regionale reiser, samt tekniske løsninger og mulige kostnadsreduserende tiltak, inngår i utredningen.
I NTP 2025-2036 står det at:

"Regjeringen vil gå i dialog med svenske myndigheter om en ev. videre utredning av jernbaneforbindelsen."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet og Trafikverket gjennomførte i 2022 en mulighetsstudie for Oslo-Stockholm. Mulighetsstudien viser at en ny jernbanetrase på deler av strekningen vil kunne gi et betydelig bedre tilbud mellom Oslo og Stockholm, men at investeringskostnadene vil være høye. Jernbanedirektoratet anbefalte at en videre utredning av strekningen gjennom en KVU, burde sees i sammenheng med øvrig behov for utredningsarbeid som ble identifisert i NTP 2025-2036.
Som del av oppfølgingen av NTP 2025-2036, fikk Jernbanedirektoratet i 2024 i oppdrag å gjennomføre en fjerntogstrategi. I strategien skal det vurderes hvilken rolle toget bør ta for å dekke transportbehovene i et 2050-perspektiv. Som del av dette arbeidet vurderes også de fire grensekryssende strekningene, inkludert Oslo-Stockholm. I lys av utfordringsbildet, vurderer fjerntogstrategien hele fjerntogtilbudet i sammenheng. Det vil på bakgrunn av de helhetlige analysene gis anbefaling om hvilken rolle jernbanen bør ta i de ulike markedene og hvor behovet for videre utredningsarbeid er størst. På svensk side har Trafikverket satt i gang en traseutredning for Nobelbanen mellom Örebro og Kristinehamn.
Samferdselsdepartementet avventer beslutning om en eventuell KVU for Oslo-Stockholm til etter at fjerntogstrategien er ferdigstilt våren 2026. KVUer som Jernbanedirektoratet gjennomfører har erfaringsmessig en kostnad på 5-10 millioner kroner, avhengig av kompleksitet. Dersom en KVU skal gjennomføres i samarbeid med Trafikverket, vil dette kunne innebære en deling av kostnader.