Skriftlig spørsmål fra Ingjerd Schie Schou (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1471 (2024-2025)
Innlevert: 05.03.2025
Sendt: 05.03.2025
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 12.03.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Ingjerd Schie Schou (H)

Spørsmål

Ingjerd Schie Schou (H): Borg Havn er viktig for næringslivet, utvikling av arbeidsplasser og mottak av råvarer. For hver dag som går, fylles seilingsleden inn til havna nå med masser som gjør det vanskeligere for fartøy å komme inn. Fartøy fra Forsvaret har nylig måttet seile rundt, fordi det ikke er tilstrekkelig dybde til å legge til.
Hva vil statsråden gjøre for å fremskynde mudring av seilingsleden inn til Borg Havn?

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Jeg er godt kjent med utfordringene i Borg havn, og jeg deler stortingsrepresentantens utålmodighet med å finne løsninger som sikrer god fremkommelighet for sjøtransporten inn til havnen. Gjennomføringen av prosjektet er derfor også prioritert i Nasjonal transportplan 2025-2036.
Borg havn er en av de sentrale trafikkhavnene i Oslofjorden, og det er behov for å utbedre innseilingen av hensyn til sikkerhet og fremkommelighet for de største fartøyene som skal anløpe. Det er videre behov for større manøvreringsareal inne i havnen, og dette gjelder generelt for alle typer skip.
I 2024 gjennomførte Kystverket en anbudskonkurranse, der de mottok to tilbud fra anerkjente aktører. Begge tilbudene hadde en kostnadsramme på over 1 mrd. kroner, som overstiger terskelverdien fastsatt i statens prosjektmodell for gjennomføring av store investerings-prosjekter. Kostnadene for prosjektet utløser dermed krav om ekstern kvalitetssikring. Anbudskonkurransen ble følgelig avlyst og gjennomføringen av prosjektet utsatt.
Stortingsrepresentanten spør om hva jeg vil gjøre for å fremskynde mudring av seilingsleden inn til Borg havn. Prosjektet består av mudring av farled, utdyping av snuplass og etablering av nye seilingsmerker tilpasset dagens standarder. Jeg kan bekrefte at det har blitt vurdert om det er mulig å fremskynde noen av tiltakene i prosjektet, for å redusere ulempene for skip som skal anløpe havnen. Min konklusjon er at dette ikke kan gjøres uten å bryte med kravene fastsatt i statens prosjektmodell. Formålet med statens prosjektmodell og den eksterne kvalitetssikringen er å sikre et godt beslutningsgrunnlag for å unngå feilinvesteringer og holde god kontroll med kostnader og nytteeffektene i planlegging og gjennomføring av prosjektene. På denne måten sikrer vi mest mulig effektiv bruk av fellesskapets ressurser.
På denne bakgrunn har jeg bedt om at det settes i gang en ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Kvalitetssikringen vil bli gjennomført i løpet av sommeren. I etterkant vil regjeringen legge frem et forslag om kostnadsramme for Stortinget.