Skriftlig spørsmål fra Tone Wilhelmsen Trøen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1468 (2024-2025)
Innlevert: 04.03.2025
Sendt: 05.03.2025
Besvart: 11.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tone Wilhelmsen Trøen (H)

Spørsmål

Tone Wilhelmsen Trøen (H): Hvordan følger statsråden opp fylkeskommunenes behov for å få dekket merkostnader til utskifting og styrking av bruer med samme konstruksjonsfeil som Tretten bru, og hva gjør departementet for å sikre at fylkeskommunene får den økonomiske støtten som ble lovet i forbindelse med Revidert Nasjonalbudsjett?

Begrunnelse

Sundbyvegen bru var en fagverksbru i limtre som hadde samme konstruksjonsfeil som Tretten bru i Innlandet. På grunn av denne konstruksjonsfeilen ble broen stengt for trafikk i 2022 og revet i august 2024. Broen knytter sammen Nannestad og Råholt i Eidsvoll kommune og går over E6, en viktig ferdselsåre i regionen. Akershus fylkeskommune har allerede igangsatt prosjekteringen av en ny bro for å sikre nødvendige transportforbindelser i området.
I forbindelse med behandlingen av Revidert Nasjonalbudsjett ba Samferdselsdepartementet Statens vegvesen om å kartlegge fylkeskommunenes merkostnader knyttet til utskifting og styrking av bruer med lignende konstruksjonsfeil. Det ble samtidig lagt opp til at staten skulle dekke de merkostnadene som oppstår for fylkeskommunene som følge av slike feil.
Til tross for dette har Akershus fylkeskommune fortsatt ikke mottatt noen konkret oppfølging eller henvendelse fra Statens vegvesen angående denne saken. Mangelen på oppfølging skaper usikkerhet og kan bidra til forsinkelser i arbeidet med å sikre trygg og effektiv infrastruktur.
Ettersom flere fylkeskommuner trolig står overfor lignende utfordringer, er det avgjørende at regjeringen følger opp sine løfter om økonomisk støtte og klargjør hvordan fylkeskommunene skal forholde seg til denne prosessen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Tretten bru er på fylkesvei 254 og tilhører Innlandet fylkeskommune. I forbindelse med revidert statsbudsjett 2024, jf. Prop 104 S (2023-2024), la regjeringen for Tretten bru opp til å dekke fylkeskommunens fremtidige utgifter til ny permanent bru samt eventuelle gjenstående merutgifter etter brokollapsen i fremtidige budsjetter. Det er Innlandet fylkeskommune som planlegger og bygger ny fylkesveibru. Jeg vil ha dialog med fylkeskommunen om deres planer og budsjettbehov.
Etter at Tretten bru kollapset ble 14 andre fagverksbruer i tre stengt for trafikk. Vegvesenet har ansvaret for oppfølgingen av ti av disse bruene. De fire øvrige trebruene er på fylkesvei og ligger i Akershus, Innlandet og Østfold fylkeskommuner:

- Sundbyvegen bru fv. 1590 i Eidsvoll kommune, Akershus
- Flisa bru fv. 206, Åsnes kommune, Innlandet
- Evenstad bru fv. 2188, Stor-Elvdal kommune, Innlandet
- Bliksland bru fv. 1008, Indre Østfold kommune, Østfold

Det er de respektive fylkeskommunene som selv er ansvarlige for å vurdere tiltak og om bruene skal erstattes. Jeg er opptatt av at det må være dialog mellom staten og fylkeskommunene i denne saken slik at vi sammen kommer fram til gode løsninger for den enkelte bru på fylkesvei. Jeg har derfor gitt Statens vegvesen i oppdrag å innhente nødvendig informasjon fra fylkeskommunene.