Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1460 (2024-2025)
Innlevert: 04.03.2025
Sendt: 04.03.2025
Besvart: 10.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Den 8. februar gikk det et steinskred på E6 i Eidsvoll. Flaks gjorde at menneskeliv ikke gikk tapt. Lignende hendelser har vi fra 2019 (E 18 Larvik) og 2023 (E18 Lillesand). Etter raset i 2019 anbefalte et ekspertutvalg 6 tiltak for å hindre liknende endelser.
På hvilken måte er de anbefalte tiltakene fra 2019 fulgt opp, og hva gjør regjeringen for å unngå at slike alvorlige hendelser ikke skjer igjen?

Begrunnelse

E6 ble stengt i begge retninger ved Morskogen i Eidsvoll etter et større steinskred 8. februar. At et ras kan gå langs en motorvei som er så høyt trafikkert, er svært bekymringsfullt. Og det er heller ikke første gang. Vi må kunne stole på at veier av denne typen er trygge for ras og skred. Ministeren må ta på største alvor at veiene må sikres mot denne type hendelser fremover.
Fra et tilsvarende ras på E18 ved Bommestad i Larvik i 2019 vet vi at ekspertutvalget i etterkant påpekte mangelfull bergsikring som hovedårsak og det ble angitt seks ulike tiltak for at slike hendelser ikke skal oppstå igjen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Etter skredet på E18 ved Larvik i 2019 anbefalte et ekspertutvalg en rekke tiltak for bedre kontroll og sikring av bergskjæringer. Tiltakene omhandlet forbedrede prosedyrer i planleggings-, bygge-, drifts- og vedlikeholdsfasen.
Statens vegvesen har utarbeidet en egen tiltaksplan for å ivareta anbefalingene. Tiltaksplanen ble drøftet med ekspertutvalget for å sikre at intensjonene bak anbefalingene ble ivaretatt. Det ble også foretatt kontroller langs strekningen med lignende bergskjæringer.
Tiltaksplanen har resultert i forbedringer i Statens vegvesens normaler, veiledninger og rutinebeskrivelser. Bergskjæringa ved E6 Morskogen ble bygd omtrent samtidig som E18 Larvik. Ekspertutvalgets anbefalinger var derfor ikke kjent ved prosjektering og bygging av E6 Morskogen.
Statens vegvesen har nå satt ned en uavhengig ekspertgruppe som skal undersøke årsaken til skredet som rammet E6 ved Morskogen i Eidsvoll kommune. Det er vesentlig å få undersøkt om det er sammenfallende årsaksforklaringer mellom skredet på E18 i 2019 og skredet på E6 Morskogen, eller om det er andre forhold som forårsaket skredet på E6 Morskogen som betyr at det må gjøres ytterligere tiltak i planleggings-, bygge-, drifts- og vedlikeholdsfasen for tilsvarende prosjekter.
Ekspertgruppa skal vurdere hvilke konsekvenser hendelsen bør ha for kontroll og sikring av bergskjæringer. Vegvesenet understreker viktigheten av en faglig gjennomgang av en uavhengig ekspertgruppe.
Ekspertgruppa skal blant annet gjøre en vurdering av geologien i området og hvordan berget har vært sikret i byggeperioden.
Gruppa tar sikte på å levere sin rapport i månedsskiftet april/mai 2025.