Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1521 (2024-2025)
Innlevert: 02.03.2025
Sendt: 10.03.2025
Besvart: 17.03.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva vil statsråden gjøre for at spillere hos Norsk Tipping som ikke har fått det de har betalt for blir tilstrekkelig kompensert?

Begrunnelse

Norsk Tipping er i en særstilling i Norge. De har et monopol på å tilby pengespilltjenester til den norske befolkningen, og med det følger det et visst ansvar, både når det kommer til trygghet for spillere, ærlighet og særlig at man leverer et produkt i tråd med forventningene.
Når vi nylig kunne lese i VG at Norsk Tipping gjennom lang tid har hatt en feil i systemet som har gitt en skjevfordeling i trekningsmekanismen for blant annet Eurojackpot, men kan også gjelde andre spill hos Norsk Tipping, er forventningene det offentlige har til Norsk Tipping brutt. Feilen har gjort at spillere ikke har fått det produktet de har betalt for, da vinnersjansene i spill hos Norsk Tipping har vært betydelig mindre enn det som har blitt opplyst, og det som kunne være forventet hos den enkelte spiller.
Når personer ikke har fått produktet de har betalt for, er det normalt at man får en form for kompensasjon for dette, enten ved at man får produktet i den form som forventes, eller at man får refundert pengene man har brukt. Dette bør også gjelde for Norsk Tipping.
Norsk Tipping har flere muligheter for å kompensere for feilen de har gjort. De kan tilbakebetale innsatsen til spillerne som ikke har fått de mulighetene som har blitt lovet, eller de kan gjennomføre ekstra trekninger og utbetalinger for perioden feilen har vært gjeldende.
Uavhengig av metodikk, er det klart for meg at denne feilen bør rettes opp i. Ikke bare for at man skal sørge for at personer får produktet de har krav på, men for å sørge for at den store tilliten Norsk Tipping er gitt av både norske myndigheter og den norske befolkningen består.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Det er svært beklagelig at det har blitt avdekket feil i gjennomføringen av trekningen til den nasjonale premien i spillet Eurojackpot. Saken er til behandling i Lotteritilsynet, som fører tilsyn med pengespillregelverket.
I henhold til aksjeloven er det selskapets styre og daglig leder som har ansvaret for forvaltningen av selskapet. Spørsmålet gjelder selskapets håndtering av sine kunder. Dette er en side ved selskapets forretningsmessige drift og er følgelig noe selskapet selv må svare for. Jeg har forelagt spørsmålet for Norsk Tipping, som svarer følgende:

«Ved trekning av nasjonal tilleggspremie i Eurojackpot har de som har spilt via andelsbank, andelslag og spillelag (syndikatspill) hatt større vinnersannsynlighet i det nasjonale tilleggsspillet enn de som har spilt alene, ikke har spilt syndikatspill. Samtlige spillere har deltatt i trekning av nasjonal tilleggspremie, men altså med noe lavere vinnersannsynlighet for enkeltspillere. Kundene som har spilt på Eurojackpot har deltatt som forutsatt i hovedspillet. Av innsatsen på kr 25 i spillet går for tiden 1-2 kroner til trekningen av nasjonal premie.
Norsk Tipping tar dette på største alvor og jobber med å avklare hva som er rotårsaken til denne tekniske svikten for den nasjonale tilleggspremien. Informasjon om den tekniske feilen har selskapet informert løpende om til våre kunder via vår nettside når vi ble klar over feilen.
På det nåværende tidspunkt har ikke Norsk Tipping svar på alle sider av denne saken. Kundene vil få svar på håndteringen av feilen i tilleggstrekningen så snart saken er mer kartlagt av selskapet og av internrevisjonen som undersøker saken. Det er først etter det Norsk Tipping kan ta stilling til hvordan feilsituasjon skal avsluttes overfor de kundene som er berørt.
Norsk Tipping behandler innkomne kundeklager fortløpende og behandler disse i henhold til gjeldende kundevilkår og spilleregler.
Lotteritilsynet fører tilsyn med Norsk Tipping og holdes sammen med Kulturdepartementet orientert om selskapets arbeid med å finne rotårsaken til at den tekniske feilen oppsto. Kundene vil også bli orientert om dette.»