Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1521 (2024-2025)
Innlevert: 02.03.2025
Sendt: 10.03.2025
Til behandling

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva vil statsråden gjøre for at spillere hos Norsk Tipping som ikke har fått det de har betalt for blir tilstrekkelig kompensert?

Begrunnelse

Norsk Tipping er i en særstilling i Norge. De har et monopol på å tilby pengespilltjenester til den norske befolkningen, og med det følger det et visst ansvar, både når det kommer til trygghet for spillere, ærlighet og særlig at man leverer et produkt i tråd med forventningene.

Når vi nylig kunne lese i VG at Norsk Tipping gjennom lang tid har hatt en feil i systemet som har gitt en skjevfordeling i trekningsmekanismen for blant annet Eurojackpot, men kan også gjelde andre spill hos Norsk Tipping, er forventningene det offentlige har til Norsk Tipping brutt. Feilen har gjort at spillere ikke har fått det produktet de har betalt for, da vinnersjansene i spill hos Norsk Tipping har vært betydelig mindre enn det som har blitt opplyst, og det som kunne være forventet hos den enkelte spiller.

Når personer ikke har fått produktet de har betalt for, er det normalt at man får en form for kompensasjon for dette, enten ved at man får produktet i den form som forventes, eller at man får refundert pengene man har brukt. Dette bør også gjelde for Norsk Tipping.

Norsk Tipping har flere muligheter for å kompensere for feilen de har gjort. De kan tilbakebetale innsatsen til spillerne som ikke har fått de mulighetene som har blitt lovet, eller de kan gjennomføre ekstra trekninger og utbetalinger for perioden feilen har vært gjeldende.

Uavhengig av metodikk, er det klart for meg at denne feilen bør rettes opp i. Ikke bare for at man skal sørge for at personer får produktet de har krav på, men for å sørge for at den store tilliten Norsk Tipping er gitt av både norske myndigheter og den norske befolkningen består.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig