Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1433 (2024-2025) Innlevert: 28.02.2025 Sendt: 03.03.2025 Besvart: 05.03.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Siv Mossleth (Sp): I oppdragsdokumentet til Helse Nord står det at ambulanseberedskapen skal sikres, særlig der det er lange avstander til sykehus, slik at det er god akuttberedskap i hele landet. Dette er en klar føring på at områder med lang vei til sykehus skal ha god ambulanseberedskap, selv om oppdragene kan være færre enn i de mer sentrale strøk. Det betyr også mye for omkringliggende kommuner om ambulansen blir lenge borte for å kjøre til de områdene som mister ambulansestasjonen.Hvordan sikrer ministeren at disse føringene følges?
Jan Christian Vestre: Det er riktig at det i oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene er gitt en føring om å sikre ambulanseberedskapen, særlig der det er lange avstander. I et land med vår geografi og vårt bosettingsmønster, er luftambulansetjenesten avgjørende for effektiv behandling, transport og beredskap ved akutt sykdom eller skade. Luftambulansen skal virke utjevnende for forskjeller i tilgjengelighet til spesialisert akuttmedisinsk tilbud. Jeg viser til mitt svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nummer 1176 hvor jeg beskrev hvordan luftambulansetjenesten er blitt betydelig styrket de senere årene. Tilbudet er utvidet med ambulansehelikopter i Kirkenes (2020) og redningshelikopter og jetfly i Tromsø (2022). Representanten peker også på utfordringen med samtidighetskonflikter i distriktene, der lange transportavstander fører til fravær fra ambulansestasjonen og redusert beredskap. Ved samtidighetskonflikter må akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) konkret avgjøre hvilket oppdrag som må prioriteres. Mer generelt bør helseforetak vurdere hvordan de i større grad kan legge til rette for ulike typer pasienttransport og bedre logistikk. Det vil kunne begrense belastningen på akuttambulanser og slik opprettholde beredskapen. Jeg legger ellers til grunn at de regionale helseforetakene følger opp føringer som er gitt i oppdragsdokumentet.