Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1378 (2024-2025)
Innlevert: 24.02.2025
Sendt: 24.02.2025
Rette vedkommende: Barne- og familieministeren
Besvart: 03.03.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for at fritidsaktiviteter for barn og unge blir tryggere, og kan statsråden redegjøre for hva som er gjort for de siste 3 årene for å bedre sikre barn og unge tryggere fritidsaktiviteter, fri fra overgrep og seksuell trakassering?

Begrunnelse

I mediene kan man lese om overgrepsanklager innen travsporten. NRK har publisert flere artikler om dette, senest 23. februar d.å. I følge NRK dreier det seg 19 saker hittil.
I frivillige lag og organisasjoner er det stort sett utarbeidet gode rutiner for innhenting av vandelsattest for de som har ansvar for aktiviteter for barn og unge. Allikevel er det enkelte «hull» i slike ordninger, da noe aktivitet foregår utenfor organisasjonene, men allikevel innenfor samme interesse. Et eksempel er at eiere av hest eller stall, ikke er ansatt i eller har verv i lag eller organisasjon.
Ikke alle aktiviteter for barn og unge er organisert innen Norges idrettsforbund og/eller Frivillighet Norge. Det er allikevel et behov for god erfaringsutveksling mellom alle lag og organisasjoner som har aktivitet for barn og unge. Ansvaret for et godt rammeverk for god erfaringsutveksling kan i mange tilfelle ligge under kulturministeren.
7. april 2022 fremsatte Silje Hjemdal, Himanshu Gulati, Per-Willy Amundsen, Sylvi Listhaug og May Helen Hetland Ervik representantforslag 8:193 S (2021-2022) om trygge fritidsaktiviteter. Flertallet på stortinget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti skrev den gang at:

«Disse medlemmer viser til at regjeringen allerede er godt i gang med arbeidet på en rekke felt innen det aktuelle området, og disse medlemmer mener dette arbeidet ivaretar innholdet i representantforslaget på en god måte. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer ikke representantforslaget.»

I både forkant og etterkant av Frps forslag, har også undertegnede utfordret ulike statsråder på hva regjeringen gjør for å trygge barn og unge i fritidsaktiviteter. Bl.a. i Dokument nr. 15:1355 (2022-2023). https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=79258

Lene Vågslid (A)

Svar

Lene Vågslid: Fritidsaktiviteter er en viktig arena for mestring og felleskap for barn og unge, og det er viktig at alle barn og unge er trygge når de deltar i fritidsaktiviteter. Seksuell trakassering og seksuelle overgrep er alvorlig for de det gjelder, og jeg deler bekymringen over sakene som har blitt løftet frem de siste ukene om overgrepsanklager i travsporten.
Jeg viser til tidligere barne- og familieminister Kjersti Toppes uttalelse knyttet til Representantforslag 193 S (2021-2022) om trygge fritidsaktiviteter og hennes svar på skriftlig spørsmål nr. 1355 (2022-2023). Jeg viser også til skriftlig spørsmål nr. 1352 (2022-2023) til tidligere kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, og hennes svar om hvordan hun vil legge til rette for at frivilligheten får de nødvendige verktøyene for å forebygge, oppdage og håndtere seksuell trakassering og overgrep.
Regjeringen har i tråd med de overnevnte svarene fortsatt arbeidet for å beskytte barn og unge mot overgrep og trakassering. Jeg viser til regjeringens arbeid med opptrappingsplanen mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner (2024–2028), som ble lagt frem i desember 2023. Meldingen omtaler forebygging av vold og overgrep i frivillige organisasjoner og i fritidsaktiviteter.
Videre la regjeringen før jul fram Meld. St. 7 (2024–2025) om seksuell trakassering. Meldingen har hovedfokus på seksuell trakassering som ungdom og voksne utsettes for, men flere av regjeringens grep vil også kunne bidra til tryggere fritidsaktiviteter for barn og unge. Et av målene i stortingsmeldingen er «Kultur og fritidsaktiviteter, idrett og frivillighet fri for seksuell trakassering.» Det er vår erfaring at frivillige organisasjoner på barne- og ungdoms-feltet tar disse problemstillingene på alvor. Arbeid med å forebygge seksuell trakassering er for mange frivillige organisasjoner en del av den administrative driften. Et viktig grep for å støtte organisasjonene i dette arbeidet, er derfor å legge til rette for gode rammevilkår for frivilligheten, for eksempel gjennom momskompensasjonsordningen og driftstilskudd til organisasjoner gitt over ulike sektordepartementers budsjett. Regjeringen ønsker også å bidra til at idretten har et godt kunnskapsgrunnlag for arbeidet med å forebygge seksuell trakassering, blant annet gjennom forskning finansiert av spillemidlene til idrettsformål.
Et annet viktig grep er regjeringens forslag om behandling av personopplysninger i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité og deres organisasjonsledd for å fore-bygge, avdekke og reagere mot seksuelle overgrep, trakassering og vold mv. i idretten. Lov-forslaget, som fremmes denne våren, vil gi idretten et viktig redskap i deres arbeid med å skape trygge arenaer for deltakelse for barn og unge. Kultur- og likestillingsdepartementet vil samtidig ta initiativ til å kartlegge behovene i frivillig sektor som helhet. I dette arbeidet vil det være nær dialog med sektoren. På grunnlag av kartleggingen kan det være aktuelt å foreslå lovhjemler som ivaretar de behovene som avdekkes.
Jeg tillater meg også å nevne at spørsmålet om utstedelse av politiattester i forbindelse med henholdsvis organisert treningsvirksomhet og uformell egenorganisert treningsvirksomhet er drøftet i forrige regjeringsperiode av en interdepartemental arbeidsgrupperapport under ledelse av Barne- og familiedepartementet. Rapporten var på høring i 2019 (Høring - Politiattest for personer som er i kontakt med mindreårige - regjeringen.no). Høringen ledet til at man i 2021 vedtok nevnte § 34-13 i politiregisterforskriften om politiattest til personer som skal drive organisert treningsvirksomhet for barn, og som avgrenser mot virksomheter som mangler et styrende organ og vedtekter.