Guri Melby (V): Situasjonen på Nordlandsbanen i vinter har vist hvor sårbart jernbanesystemet er når det oppstår uforutsette hendelser.
Hva er årsaken til at regjeringen ikke åpner for at Norske tog kan bestille flere tog i denne opsjonen, i tråd med Norske togs anbefaling?
Begrunnelse
Etter at et tog ble ødelagt etter ulykken på Nordlandsbanen, har nattogene på Nordlandsbanen vært innstilt. Det har i lange perioder vært kjørt buss for tog på strekningen mellom Mo i Rana og Bodø, og mangel på tog har hatt store konsekvenser for både passasjerer og gods.
Direktøren for Norske Tog, det statlige selskapet med ansvar for togmateriellet, har påpekt at det er bestilt for få tog:
«Vi har for få og for gamle tog, dessverre. Det fører til at vi har et etterslep på vedlikehold og fornyelsen av tog. Nå har vi fått lov til å kjøpe 55 nye lokale regiontog og 17 fjerntog. Vi kunne nok kjøpt like mange i tillegg for å være sikker på at vi hadde nok for å ta veksten. Vi ser at folk vil reise mer og bruke toget, og da tror jeg vi trenger disse togene òg. Det er vel vi som jobber i jernbanen som må legge tydelige planer og be om mandat fra politikerne til å bestille flere tog. Det mener vi nå bør gjøres.».
Til NRK sa han 3. februar at det er mulig å bestille flere tog, men at dette handler om at regjeringen må utløse flere opsjoner på kontraktene.
De nye fjerntogene som er bestilt, erstatter kun dagens tog én til én og tar ikke høyde for økt trafikk, flere avganger eller behov for økt beredskap. I tillegg til å være viktig for å frakte folk og gods, har jernbanen også en avgjørende rolle i nasjonal beredskap. I rapporten Jernbanens rolle i nasjonal beredskap understrekes det at jernbanen er kritisk infrastruktur som må kunne fungere også i krisesituasjoner:
«Jernbanen er kritisk infrastruktur som understøtter den grunnleggende nasjonale funksjonen transport. Denne funksjonen må kunne opprettholdes – helt eller delvis – i hele krisespekteret. Jernbanen skal støtte Forsvaret som en del av totalforsvarsrollen. Norge er et mottaker- og transittland for militære ressurser innenfor rammen av 'NATO i nord', noe som gjør enkelte transportakser særlig viktige fremover."
I årets jernbanetale lovet samferdselsministeren å "fikse jernbanen". Når vi vet hvor sårbare vi er med dagens situasjon, er det naturlig å spørre hva som ligger til grunn for denne beslutningen om å ikke benytte seg av muligheten til å bestille flere tog.