Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1317 (2024-2025)
Innlevert: 20.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 26.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Etter oppstart av de nye FOT-rutene 1. april 2024 har det vært uttrykt betydelig misnøye med flere av endringene. Regjeringen har varslet at det kommer endringer i ruteopplegget fra 1. april 2025. Dette opplever innbyggere og næringsliv i Finnmark ikke vil være tilstrekkelig for å løse de utfordringene endringen har medført.
Vil statsråden gjøre ytterligere grep for å forbedre flytilbudet i Finnmark?

Begrunnelse

Endringene i rutetilbudet i Finnmark har ført til at mange samfunn opplever tilbudet som nå leveres er for dårlig. For mange er det blitt nesten umulig å kunne bruke den lokale flyplassen og mange må derfor bruke andre flyplasser noe som svekker den lokale lufthavna.
Dagens rutetilbud medfører at befolkningen I Finnmark får en dårligere hverdag. Feriereiser, besøk fra slekt og venner, reiser til studier, kurs og konferanser, pendling til Oslo. Dette kommer på toppen av befolkningens problemer med stengte/kolonnekjørte veier, ofte kansellerte ferger/hurtigbåter og avstander i Finnmark.
Et mer tilpasset rutetilbud vil ikke bare bidra til å redusere reisekostnader, men også styrke tilgangen på kompetanse, arbeidskraft og næringsutvikling i Finnmark.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De regionale flyrutene er en viktig del av samferdselstilbudet i distriktene. Halveringen av maksimaltakstene på FOT-rutene i hele landet har vært en viktig prioritering for regjeringen, og har gjort det billigere for folk å fly på FOT-rutene. I Finnmark ble i tillegg flyruten Kirkenes–Tromsø inkludert i FOT-ruteordningen.
Kjøpsopplegget for FOT-rutene er grundig transportfaglig utredet, og bygger på objektive transportstandardkriterier for å få til et mest mulig rettferdig og behovstilpasset flyrutetilbud i Nord-Norge og på Vestlandet. Transportstandardkriterier (tilgang til hovedstad, stamruteflyplass, universitetssykehus, utvidet helsetilbud og fylkesadministrasjon) er en del av grunnlaget for utformingen av gjeldende flyrutetilbud. Samferdselsdepartementet setter «minstekrav» til kapasitet og frekvens i kontraktene, og enkelte krav til ruteføring og maksimal billettpris, men ikke et detaljert ruteprogram for den enkelte rute. Det er det operatørene selv som fastsetter.
Siden det var knyttet stor usikkerhet til hvilken effekt halveringen av billettprisene ville få for etterspørselen på FOT-rutene, har Samferdselsdepartementet vært åpne på at det kan være behov for å gjøre enkelte justeringer. Eventuelle justeringer må bero på faktiske, erfaringsbaserte kapasitetsutfordringer og må kunne gjennomføres innenfor kontraktenes økonomiske og rettslige rammer. Siden oppstarten av de nye avtalene 1. april 2024 er det gjort flere justeringer i rutetilbudet i Finnmark. Disse er gjort i dialog mellom departementet, lokale myndigheter og Widerøe. Fra april 2025 har Widerøe varslet enkelte justeringer for å bedre kapasiteten på Kirkenes–Tromsø, og at det innføres en ekstra avgang på Kirkenes–Vadsø. Selv om det kan oppstå kapasitetsutfordringer i høytider og på populære avganger, så er det ellers i hovedsak meldt om god kapasitet på FOT-rutene i Finnmark. Dersom dette endrer seg, vil vi selvsagt ha dialog med Widerøe mv. om dette.
For øvrig har vi har satt i gang en utredning for å se på hvordan vi fremover kan få et best mulig flyrutetilbud for de budsjettmidlene som staten i dag benytter på FOT-rutene. Endelig rapport skal etter planen ferdigstilles før sommeren og vil bli sendt på høring.