Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1130 (2024-2025)
Innlevert: 07.02.2025
Sendt: 07.02.2025
Besvart: 14.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva er begrunnelsen for at regjeringen ikke ønsker bestille nye fjerntog til Rørosbanen, slik Stortinget har bedt om, men i stedet bruke regiontog fra Trønderbanen som tidligst kan omdisponeres i 2030?

Begrunnelse

Rørosbanen er en viktig beredskapsåre mellom nord og sør i landet. Nok en gang er Dovrebanen stengt over lengre tid på grunn av flom, og det aktualiserer spørsmålet om å ruste opp Rørosbanen og materiellet som benyttes der. Materiellet som benyttes på Rørosbanen i dag er som kjent gammelt og utdatert.
Et enstemmig Storting vedtok høsten 2023 å be regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen.
I statsbudsjettet 2025 skriver departementet at nye tog på Rørosbanen er avhengig av elektrifiseringen av Trønderbanen, og at togsett som i dag kjører på Trønderbanen er tenkt omdisponert til Rørosbanen når elektrifiseringen er ferdig, tidligst i 2030. Togene som i dag kjører på Trønderbanen er av type 76, og regnes ikke som fjerntog. Slik jeg forstår det betyr dette at først når Trønderbanen er elektrifisert, vil dagens materiell på Rørosbanen byttes ut, og da med regiontog, og ikke nye fjerntog slik Stortingsvedtaket sier. Denne løsningen virker som en dårligere løsning enn det et samlet Storting gikk inn for i 2023, og jeg ønsker derfor at samferdselsministeren redegjør for bakgrunnen for dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen sluttet seg til Stortingets vedtak om at Rørosbanen skal få nye tog, og det vedtaket skal vi iverksette på best mulig måte for togtilbudet i Midt-Norge sett under ett.
Vi mener den beste løsningen er at de bimodale togene som i dag trafikkerer Trønderbanen, type 76, overføres til Rørosbanen. Dette er topp moderne tog fra 2022, som vil gi et betydelig bedre togtilbud for passasjerene på Rørosbanen, sammenlignet med dagens type 93. Type 76 har vesentlig høyere kapasitet og høyere komfort, og er universelt utformet, mindre støyende og har bedre plass til sykler og bagasje. De nye togene har bidratt til en stor og veldig gledelig vekst i togtrafikken på Trønderbanen.
Gjennom elektrifiseringen av strekningen Stjørdal-Steinkjer på Trønderbanen vil de bimodale togene som i dag brukes på strekningen frigjøres. Togene vil da gjøre mer nytte for seg på andre banestrekninger som ikke er elektrifisert, slik som Rørosbanen. Vi mener dette er en løsning som både vil gi et betydelig bedre togtilbud på Rørosbanen og Trønderbanen, samtidig som vi kutter klimagassutslipp.
For øvrig vil jeg understreke at kjøp av nye fjerntog i statsbudsjettet for 2025 ikke ville betydd at Rørosbanen får nye tog raskere enn med vår plan. Vi har opsjoner i fjerntoganskaffelsen som gjør det mulig å kjøpe flere fjerntog. Togene produseres imidlertid på bestilling, og bygges i rekkefølge. Vi har kjøpt 17 nye fjerntog som skal leveres til Norge frem mot 2030. Produsenten bygger først de elektriske togene som skal til Bergens-, Sørlands- og Dovrebanen, før togene som skal kjøre på den ikke-elektrifiserte Nordlandsbanen bygges. Den raskeste og tryggeste måten å få nye tog til Rørosbanen, er derfor ved overføring av bimodale tog fra Trønderbanen.