Mona Fagerås (SV): Hva er begrunnelsen for at regjeringen ikke ønsker bestille nye fjerntog til Rørosbanen, slik Stortinget har bedt om, men i stedet bruke regiontog fra Trønderbanen som tidligst kan omdisponeres i 2030?
Begrunnelse
Rørosbanen er en viktig beredskapsåre mellom nord og sør i landet. Nok en gang er Dovrebanen stengt over lengre tid på grunn av flom, og det aktualiserer spørsmålet om å ruste opp Rørosbanen og materiellet som benyttes der. Materiellet som benyttes på Rørosbanen i dag er som kjent gammelt og utdatert.
Et enstemmig Storting vedtok høsten 2023 å be regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen.
I statsbudsjettet 2025 skriver departementet at nye tog på Rørosbanen er avhengig av elektrifiseringen av Trønderbanen, og at togsett som i dag kjører på Trønderbanen er tenkt omdisponert til Rørosbanen når elektrifiseringen er ferdig, tidligst i 2030. Togene som i dag kjører på Trønderbanen er av type 76, og regnes ikke som fjerntog. Slik jeg forstår det betyr dette at først når Trønderbanen er elektrifisert, vil dagens materiell på Rørosbanen byttes ut, og da med regiontog, og ikke nye fjerntog slik Stortingsvedtaket sier. Denne løsningen virker som en dårligere løsning enn det et samlet Storting gikk inn for i 2023, og jeg ønsker derfor at samferdselsministeren redegjør for bakgrunnen for dette.