Kari Sofie Bjørnsen (H): Viser til forslag om å stenge elektriske personbiler ut fra kollektivfeltet på fast basis. Erfaringene som er gjort i Oslo og Akershus etter stengingen av kollektivfeltene i mai i fjor, tilsier at man heller bør legge til rette for samkjøring slik at elbiler med passasjer(er) får kjøre i kollektivfeltet. Helgene er også veldig annerledes enn hverdagene.
Hvilke vurderinger gjør statsråden seg rundt innbyggere og næringsdrivende som skal inn og ut av byene våre, som blir stående fast i kø ved siden av et lite utnyttet kollektivfelt?
Begrunnelse
Statens vegvesen har sendt forslag om å stenge elektriske personbiler ute av kollektivfeltet på permanent basis i hele landet på høring. Samtidig skal lastebiler og varebiler som går på biogass, hydrogen eller strøm få tilgang til kollektivfeltet.
I forbindelse med stengingen av Ring 1 i Oslo, er dette allerede testet ut i Oslo og Akershus. Resultatet da elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet i mai 2024 har vært kø, kork og kaos, og det er særlig E18 vest for Oslo som er rammet. Reisende fra Drammen, Lier, Asker og Bærum opplever i økt reisetid og flere trafikkuhell. Forsinkelser og kø medfører økte kostnader i milliardklassen for næringsliv og samfunn. Vestkorridoren er en av Norges mest trafikkerte veistrekninger, som fungerer som lokalvei og er innfartsåre til hovedstaden for hele Vest- og Sørlandet. Kollektivfeltet står store deler av tiden tomt. Rutebusser bruker for det meste fylkesveinettet, som er blitt oversvømt av fremmedtrafikk som følge av stengingen. Stengingen har ironisk nok ført til økt reisetid for bussene. Det er ønskelig at flere reiser kollektivt, men det er ikke mulig for alle.
Kollektivfeltet ble åpnet igjen i helgene etter å ha vært stengt i flere måneder. Det er uklart hva man ønsker å oppnå ved å igjen stenge elbilene ute fra kollektivfeltet i helgene. I helgene vil det kun medføre økte køer, både på E18 og på lokalveiene. I helgene er det færre kollektivavganger, og mindre næringstransport som skal inn og ut av byene. Bussene hadde ingen fremkommelighetsproblemer i helgene, det gir ikke mening å ha tomme kollektivfelt.
Erfaringen vi har gjort oss i Oslo og Akershus, bør tilsi at kollektivfeltet heller burde åpnes for elbiler med samkjøring, ikke at det skal bli enda strengere. Det må være et selvstendig poeng at veikapasiteten brukes best mulig for å skape best mulig flyt i trafikken.