Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1089 (2024-2025)
Innlevert: 04.02.2025
Sendt: 05.02.2025
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 11.02.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva synes statsråden om bruken av hijab på barn, helt ned i barnehagealder og vil statsråden forby dette i barnehage og grunnskole som FrP ønsker?

Begrunnelse

Negativ sosial kontroll er en stor utfordring som rammer spesielt jenter og kvinner med innvandrerbakgrunn. Barnehijab kan brukes som et virkemiddel i denne negative sosiale kontrollen av yngre jentebarn.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Spørsmålet er stilet til barne- og familieministeren, men besvares av meg som ansvarlig statsråd for barnehage og grunnskole.
Negativ sosial kontroll er en stor og alvorlig samfunnsutfordring som ikke skal ha noen plass i samfunnet vårt. Det er vårt felles samfunnsansvar å bekjempe dette, og i vår legger regjeringen fram handlingsplan mot negativ sosial kontroll og æresmotivert vold.
Jeg deler oppfatningen av at sosial kontroll kan komme til uttrykk på mange måter, og at vi må være bevisste på at streng kontroll over hvilke klær kvinner eller jenters får gå med kan være del av dette. Det er særlig alvorlig dersom det legger begrensinger på muligheter til å delta i utdanning, arbeid, fritidsaktiviteter eller samfunnsliv på lik linje med andre. La meg være tydelig på at jeg ikke mener dette er noe som kjennetegner bruk av hijab generelt, heller ikke når det gjelder barn.
Jeg er ikke kjent med at bruk av hijab er en utfordring i norsk skole, og heller ikke med enkeltsaker der dette er en utfordring. I saker der klesdrakt eller andre forhold begrenser et barns mulighet til å delta i lek, læring, fysisk aktivitet eller fellesskap har jeg tillit til at ansatte tar dette opp med barnets foreldre og finner gode løsninger. Meg bekjent er bruk av hijab i seg selv verken til hinder for lek, fysisk aktivitet eller svømming, i likhet med andre klesplagg handler det først og fremst om hvorvidt plagget fungerer til formålet.
Retten til å vise sin religion ved bruk av klær og symboler er en del av tros- og livssynsfriheten vi har i Norge, for både barn og voksne. Eventuelle begrensninger må være nødvendige av hensyn til offentlig trygghet, orden, helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter. Etter opplæringsloven § 27-2 er det forbudt å bruke plagg som dekker hele eller deler av ansiktet på skolen, herunder nikab og burka. Dette gjelder også ved deltakelse i skolefritidsordningen og i leksehjelp. Forbudet er begrunnet med at god samhandling og kommunikasjon der man kan se ansiktet til hverandre, er viktig for å oppnå et godt læringsmiljø og et godt læringsutbytte.
Jeg mener det ikke er grunn til å tro at et forbud mot hijab vil være noe effektivt bidrag i kampen mot sosial kontroll. Og jeg vil advare mot å gjøre kampen mot et samfunnsproblem som har så store og alvorlige konsekvenser til en arena for symbolpolitikk. Som politikere bør vi ha en viss terskel mot å forby ting man ikke liker, og et minimum bør være at forbudet kan bidra til å løse et reelt problem i folks liv.