Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:984 (2024-2025)
Innlevert: 27.01.2025
Sendt: 27.01.2025
Besvart: 30.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hva er årsaken til at nytt kryss FV17/E6 nå er foreslått tatt ut av ny E6 Asp-Selli?

Begrunnelse

For infrastruktur, næring, felles arbeidsmarked mellom Namdalen og Innherred og beredskap er det helt påkrevd at E6 Asp-Selli gjennomføres som opprinnelig planlagt. Det vil si at dagens kryss mellom FV 17 og E6 må erstattes med et nytt kryss og E6 må føres nordover forbi nytt kryss. En nedskalert løsning som nå foreslås er uakseptabel.
Krysset er starten på Kystriksveien som er den eneste av to veier mellom Sør-og Nord-Norge, det fraktes enorme eksportverdier av laks og tømmer over krysset daglig, og store militære beredskapslager finnes i området. Kystriksveien er i tillegg en viktig driver for reiselivet i Trøndelag. Et velfungerende kryss er også viktig for interne arbeidsreiser i Steinkjer kommune, blant annet mellom Steinkjer sentrum og industriområdet på Tjuin som er i sterk vekst, i tillegg til den viktige utvekslingen av arbeidskraft mellom Steinkjer og Namdalen. Mange elever i grunn- og videregående skole, samt studenter bruker krysset daglig. Et nytt kryss er også viktig for raskere transport sørfra til Sykehuset i Namsos.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til at veiutbyggingselskapet Nye Veier selv har ansvaret for å planlegge og utforme veiprosjektene som inngår i deres utbyggingsportefølje. Formålet med selskapet er blant annet å oppnå mest mulige samfunnsøkonomiske prosjekter. For å svare ut spørsmålet har jeg undersøkt saken nærmere med Nye Veier.

Nye Veier gjør vurderinger av gjeldende regulert løsningen for E6 Selli–Asp, for å gjøre prosjektet klart for utbygging. Målet med vurderingene er å undersøke mulighetene for løsninger som øker den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet. Det innebærer å redusere kostnader, redusere CO2-utslipp, bedre trafikksikkerheten og redusere ulemper for landbruk og natur. I vurderingene inngår også kryssutforming mellom E6 og Fv 17. I krysset mellom de to aktuelle veiene er det i dag god fremkommelighet og lite ulykker. I reguleringsplanarbeidet som skal bedre nytten av prosjektet, inngår følgelig vurderinger av behovet for å utbedre krysset.


Endelig forslag til et forbedret prosjekt vil bli fremmet for kommunal behandling og lagt på offentlig høring på vanlig måte i henhold til plan- og bygningsloven.