Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:901 (2024-2025)
Innlevert: 17.01.2025
Sendt: 20.01.2025
Besvart: 27.01.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Hva gjør statsråden for å sikre at vi har et lovverket som forhindre at Apple og andre tilsvarende selskap kan inngå avtaler som medfører reklame og føringer for norske skoler?

Begrunnelse

Det fremkommer nå at noen skoler har inngått avtaler med Apple om program som forplikter til bruk av deres produkter, og reklame for disse. Når offentlige skoler i Norge vurderer det lovlig å inngå denne typen avtaler som medfører stor grad av påvirkning på bruk av læremidler, så må det ettergås. Det er derfor av interesse å vite hvordan statsråden vil jobbe videre med dette.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Skolen skal være en fellesarena for læring og utvikling for barn og unge. Elevene er i skolen for å lære, og aktivitetene i skolen må være relevante opp mot formålene med opplæringen etter opplæringsloven og innholdet i skolen slik det er fastsatt i læreplanverket. Jeg deler manges bekymring rundt de negative sidene ved at skoler og andre offentlige aktører inngår avtaler med Apple og andre tilsvarende selskap som innebærer markedsføring av deres produkter eller forpliktelse til bruk av visse typer læringsressurser.
I skolen skal elevene utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør at de kan mestre livet sitt og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Å la elever delta i reklame for kommersielle aktører fremmer ikke en slik utvikling. Lærere og skoleeiere bør ha handlingsrom til å velge læringsressurser ut fra hva som gir mest læring og utvikling for elevene. Vurderingene om hvilke ressurser som skal benyttes skal ta utgangspunkt i hva som er best for læring, ikke hva som er best for å fremme leverandørenes kommersielle interesser.
Barn og elever er beskyttet mot reklame både gjennom markedsføringsloven og opplæringsloven. Reglene i opplæringsloven skal sikre et mer målrettet vern for elevene i skolen. Reglene gir skoleeier et ekstra ansvar for å sørge for at elevene ikke blir utsatt for reklame som er egnet til å skape kommersielt press, eller som i stor grad kan påvirke holdninger, atferd og verdier. Skoleeier må forsikre seg om at både fysiske læremidler og apper og lignende på elevers nettbrett og skole-PC er i tråd med regelverket.
Utdanningsdirektoratet har utgitt en veileder om reklame i skolen. Der gis det veiledning for den vurderingen som må gjøres av om et forhold omfattes av reklameforbudet, og det er eksempler på hva som er forbudt, og hva som er tillatt. I Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn har regjeringen sagt at vi vil utvikle og oppdatere veiledere og regelverket om reklame og kommersielt og skadelig innhold i skolen som svarer på utfordringene som følger av den teknologiske utviklingen. Direktoratet har allerede oppdatert en veileder om hvordan skolene kan beskytte elevene mot skadelig innhold på nett, og vil som oppfølging av meldingen også oppdatere veilederen om reklame.
Jeg mener det er bra at reklamefilmen som representanten viser til ble trukket, og jeg forventer at skoleeierne gjør gode vurderinger i fremtiden.