Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:865 (2024-2025) Innlevert: 15.01.2025 Sendt: 15.01.2025 Besvart: 21.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): Hele denne uka er Nordlandsbanen stengt pga. det vi i Nordland kaller mye vær. Det er forståelig at man av sikkerhetsgrunner velger å stenge banen, særlig sett i lys av den tragiske ulykka på Bjerka i okt. Det som ikke er like forståelig er at det ikke er satt opp alternativ transport på noen av avgangene som går fra Trondheim til Bodø. Imidlertid er det satt opp alternativ transport på avgangene som er fra Rognan til Bodø. Det er ikke engang halve strekningen. Hva er begrunnelsen for at man ikke setter opp alternativ transport?
Jon-Ivar Nygård: Jeg har bedt Jernbanedirektoratet som kjøper av persontransporttjenester med tog om å redegjøre for hvorfor det ikke ble satt opp alternativ transport i dette tilfellet. Jernbanedirektoratet viser til at SJ Norge, som er togoperatøren på denne strekningen, i henhold til trafikkavtalen som er inngått med staten, er forpliktet til å sette opp alternativ transport ved toginnstillinger. I særskilte tilfeller, som ved vanskelige kjøreforhold og rasfare på veier, kan det imidlertid gis unntak fra dette kravet etter dialog med Jernbanedirektoratet. Direktoratet har hatt dialog med SJ Norge om saken. SJ Norge valgte å ikke sette opp buss for tog på Nordlandsbanen på grunn av den krevende vær- og føresituasjonen. Beslutningen var basert på værprognoser og vurderinger av risiko for skred og flom utarbeidet av Meteorologisk institutt (MET), Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Bane NOR og Statens vegvesen (SVV). I store deler av perioden Stortingsrepresentanten viser til, sendte MET rødt farevarsel (stor skredfare) for Nord-Trøndelag, Helgeland og Nordland. På denne bakgrunn mente SJ Norge at det var en uakseptabel høy risiko for de reisende og ansatte forbundet med å sette opp buss for tog. Når det er krevende vær- og føreforhold på veien, er det en risiko for at bussen blir stående mellom to ras, ved et flomområde eller på en side av et fjell som er stengt – eller i verste fall havner i en ulykke forårsaket av en værhendelse. SJ Norge peker på at det i en slik situasjon er svært krevende å kjøre buss for tog, da de reisende risikerer å bli sittende i en buss som ikke kommer seg videre. Sjåførene har dessuten en maksimal kjøretid på ni timer, noe som også vil kunne påvirke fremkommeligheten i en slik situasjon. Jernbanedirektoratet opplyser om at dette var en vurdering som var omforent med SJ Norges leverandør av alternativ transport, busselskapet Nobina.