Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:848 (2024-2025)
Innlevert: 13.01.2025
Sendt: 14.01.2025
Til behandling

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Vil det ta lang tid før departementet gir NHO Luftfart svar på sitt notat?

Begrunnelse

Flyskoler genererer et stort antall flybevegelser, noe som tar stor del av kapasiteten til lufttrafikk-tjenesten (ATC). ATC er en kostbar tjeneste. Torp Sandefjord lufthavn har beregnet at «Den årlige flysikringskostnaden som skapes av aktiviteten til flyskolene på Torp er i 2023/2024 på om lag 6,3 millioner NOK.»
Dette beløpet skulle ideelt sett ha blitt finansiert av flystudentene fullt ut, men Torp Sandefjord lufthavn har finansiert en stor del av beløpet. Torp Sandefjord lufthavn er en ikke-statlig aktør, og kanskje det aksjeselskapet i Norge som mer enn noen andre sponser norsk utdanning.
Torp Sandefjord lufthavn har tidligere bemannet ATC slik at de skulle klare å holde unna trafikken flyskolene har behov for. Etter nytt anbud på flysikringstjenesten er kapasiteten redusert slik at flyskolene ikke får til å utdanne så mange flygerstudenter som behovet i markedet tilsier.
I et notat av 4. mars 2024 etterlyser NHO Luftfart at flysikringskostnadene generert av flyskolene bør belastes av staten. Notatet er adressert til Kunnskapsdepartementet. I brev av 18. november 2024 svarer Kunnskapsdepartementet at notatet oversendes Samferdselsdepartementet.
Det haster med å avklare spørsmålet om hvem som har ansvaret for å finansiere kostnadene norske flyskoler gir lufthavnen. Spørsmålet er også relevant for Arendal lufthavn Gullknapp hvor det også er en flyskole.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig