Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:827 (2024-2025)
Innlevert: 10.01.2025
Sendt: 13.01.2025
Besvart: 20.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvordan og hvor raskt kan det komme på plass en løsning som gjør at Flytogets ledige kapasitet kan utnyttes bedre og benyttes av pendlere og andre reisende på Østlandet?

Begrunnelse

Et flertall på Stortinget gikk i høst inn for å be regjeringen finne en løsning for å åpne Flytoget for pendlere. I hovedstadsområdet er det nå ikke plass til flere tog på sporene, og kapasiteten er sprengt. Flytoget kjører med ledige seter på mange av sine avganger, mens på Vy sine tog står folk som sild i tønne. Flytoget ble som kjent en del av Vy fra 1. januar 2025.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet følger opp Stortingets anmodningsvedtak om «så snart som mulig iverksette tiltak som kan gi økt togkapasitet i rush, herunder å åpne Flytoget for pendlere og/eller erstatte enkelte Flytog-avganger med forlengelse av eksisterende Vy-avganger.» For å gjennomføre så treffsikre tiltak som mulig, følger Jernbanedirektoratet statistikk over reisestrømmene nøye og har også pågående dialog med Vy og Flytoget. Basert på oppdatert statistikk om reisestrømmene, faglige vurderinger og dialog med togselskapene, vurderer Jernbanedirektoratet det pt. slik at det viktigste tiltaket som raskt vil gi en forbedring til de reisende, er å prioritere tiltak for å sikre at Vygruppen leverer avtalt transportkapasitet i henhold til trafikkavtalene på Østlandet. Vy har de siste månedene kjørt med enkeltsett i mange avganger som skulle vært kjørt med doble togsett og transportkapasiteten har derfor vært langt lavere enn avtalt jf. mitt svar nr. 15:698 (2024-2025) til Stortinget. Dette har ført til trengsel og punktlighetsproblemer. Det er satt i verk en rekke tiltak for å få flere togsett i drift igjen, og materiellsituasjonen er i bedring. Tiltakene inkluderer blant annet økt bemanning på verkstedene, flere skift og mer effektivt vedlikehold og fornying av kritiske deler. For regiontogene, som betjener tilsvarende strekninger som Flytoget, var det i høst ca. ti prosent av avgangene som i perioder ble kjørt med redusert kapasitet. Den siste tiden har kapasiteten i regiontogene blitt langt bedre, og de seneste ukene har andelen av avganger som kjøres med redusert kapasitet ligget på 2-4 prosent. Vygruppens prognoser tilsier at regiontogene i stor grad vil bli kjørt som avtalt.
Parallelt vurderer også Jernbanedirektoratet i dialog med togselskapene kapasitetsøkende tiltak, herunder i Vygruppens rutetilbud fra ruteterminskiftet i desember 2025 og andre tiltak for å utnytte Flytogets ledige kapasitet.
Jernbanedirektoratet har tidligere i arbeidet med kapasitetsøkende tiltak på Østlandet utredet mange alternativer, herunder sett på hvorvidt flytogene bør åpnes for ordinære reisende. Basert på innspill fra Flytoget, samt Jernbanedirektoratets egne vurderinger, ble det da frarådet å åpne flytogene av operative, økonomiske og juridiske årsaker. Jernbanedirektoratet pekte samtidig på at andre tiltak er bedre og mer treffsikre for å oppnå bedre kapasitet for de reisende på Østlandet.