Bengt Fasteraune (Sp): Hvor mye har prosessen med kontrahering, planlegging, prosjektering og terminering av kontrakt knyttet til Mjøsbrua kostet til nå og hvilke konsekvenser har termineneringen av kontrakten å si for økonomien og fremdriften i prosjektet ny Mjøsbru?
Begrunnelse
Statsminister Erna Solberg har uttalt til avisa GD, at Høyre og regjeringen er garantisten for 4-felts motorveg til Lillehammer. En del av dette prosjektet er planlegging og bygging av nye Mjøsbrua. Nye Veier AS, som har dette prosjektet i sin portefølje, annonserte 3. juni 2020 at de hadde valgt å gå videre med det belgiske entreprenørselskapet BESIX og italienske Rizzani til konkretiseringsfasen for regulering, prosjektering og bygging av ny firefelts motorvei fra Moelv til Roterud, inkludert ny Mjøsbru. I styremøte den 29. juni 2021 besluttet Nye Veier AS å terminere kontrakten med totalentreprenøren. Særlig deler av norsk entreprenørbransje har stilt spørsmål ved konkurranseformen som ble brukt ved tildelingen av denne kontrakten. Det bemerkes at ingen norske entreprenører valgte å delta i konkurransen om byggingen av ny Mjøsbru. Ut fra hjemmesiden til Nye Veier AS har reguleringsplanen for dette prosjektet ikke blitt sendt ut på høring.